ARANYLÓ NAPRAFORGÓ ALAPÍTVÁNY

Alapítványunk legfontosabb célja óvodák, családi bölcsődék működtetése, kiemelt szintű nevelés, oktatás, az angol nyelv játékos megismertetése, valamint az anyák munkaerő piacon történő elhelyezkedése.

A NAPRAFORGÓ CSALÁDI BÖLCSŐDE HÁLÓZAT

 

 

 

ÁLTALÁNOS SZAKMAI PROGRAM

 

 

 

napraforgok.jpg 

 

 

A D A T L A P

 

Szolgáltató neve: NAPRAFORGÓ családi BÖLCSŐDE HÁLÓZAT

Székhely címe:           1149 Budapest, Pósa Lajos u. 61.

Ellátási terület:                          az ország teljes területe

Napraforgó Családi Bölcsőde Hálózat koordinátora:
                                                   
Juhász Dóra (főiskolai végzettség)

Telefon:                                      36/30/591-1420

E-mail:                                        napraforgo.ovibolcsi@gmail.com

Családi bölcsődék:   Margaréta Családi Bölcsőde (1149 Bp. Pósa L. u. 61.)

                                                                       Befogadott létszám: 8 fő

                                          Harangvirág Családi Bölcsőde (1149 Bp. Pósa L. u. 61.)

                                                                       Befogadott létszám: 8 fő

                                          Meggyeskert Családi Bölcsőde (3530 Miskolc, Meggyesalja u. 31.)

                                                                       Befogadott létszám: 8 fő

Cseresznyéskert Családi Bölcsőde (3530 Miskolc, Meggyesalja u. 31.)

                                                                       Befogadott létszám: 8 fő

Szolgáltatást nyújtó személyek helyettesítője: Felber Zsuzsanna (CSABŐ tanúsítvánnyal rendelkezik)

A családi bölcsődék alaptevékenysége:

gyermekek napközbeni ellátása 12 hónapos kortól 3 éves korú gyermekek részére

A családi bölcsőde fenntartója: Aranyló Napraforgó Alapítvány

Székhely:                                     1149 Budapest, Pósa L. u. 61

Képviselője:                                Szabó Ágnes (36/30/347-0662)

E-mail:                                         aranylonapraforgo@gmail.com

Honlap:                                        http://aranylonapraforgo.hupont.hu/

Általános nyitva tartás:            hétfőtől- péntekig  8:00 – 16:00 (az eltérő nyitva-tartást az adott családi bölcsőde szakmai programja tartalmazza)

 

 

 

A családi BÖLCSŐDE MINŐSÉGPOLITIKÁJA

1997. évi XXXI. törvény a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról

1998. évi LXXXIV. törvény a családok támogatásáról

2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről 

2004. évi CXL. törvény a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól

2005. évi LXXXVIII. törvény a közérdekű önkéntes tevékenységről.

29/2003. (V. 20.) ESzCsM rendelet

15/1998 (IV.30.) NM rendelet a személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti, gyermekvédelmi intézmények, valamint személyek szakmai feladatairól és működésük feltételeiről

328/2011. (XII. 29.) Kormányrendelet a személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátások és gyermekvédelmi szakellátások térítési díjáról és az igénylésükhöz felhasználható bizonyítékokról 29/2003 (V.20)

66/2006 (IX.15) FVM rendelet az állati eredetű élelmiszerekre vonatkozó egyes élelmiszerhigiéniai szabályokról

68/2007 (VII.26) FVM-EüM-SZMM együttes rendelet az élelmiszer-előállítás és forgalomba hozatal egyes élelmiszer-higiéniai feltételeiről és az élelmiszerek hatósági ellenőrzéséről

78/2003 (XI.27) GKM rendelet a játszótéri eszközök biztonságosságáról

33/1998 (VI.24) NM rendelet a munkaköri, szakmai, illetve személyi higiénés alkalmasság orvosi vizsgálatáról és véleményezéséről

A bölcsődei nevelés-gondozás országos alapprogramja/15/1998. (IV.30.) NM rendelet a személyes gondoskodás nyújtó gyermekjóléti, gyermekvédelmi intézmények, valamint személyek szakmai feladatairól és működésük feltételeiről szóló jogszabály 10. melléklete szerint.

11. sz. melléklet a 15/1998 (IV. 30.) NM rendelethez, jegyzék a bölcsődei ellátás eszközeiről és felszereléséről.

ELLÁTANDÓ CÉLCSOPORT ÉS AZ ELLÁTANDÓ TERÜLET JELLEMZŐI

Családi bölcsődék Budapest dinamikusan fejlődő részén, Miskolcon pedig a belvárosban helyezkednek el. Környezetük kertvárosi jellegű. A családi bölcsődék környezetében több olyan intézmény van, ahol dolgoznak édesanyák, akik gyermekük napközbeni elhelyezésére előnyösnek tartják a családi bölcsődét, hiszen területileg a munkahelyükhöz közel van, ill. a környéken élnek, könnyen hozzák-viszik a gyerekeket.

A családi bölcsődékbe járó gyermekek családi háttere rendezett, a szülők többsége vállalkozó, ill. vezető beosztású alkalmazott. Ennek megfelelően a gyermekek számára a család a fejlődésükhöz szükséges legtöbb feltételt biztosítja. Megfigyelhető, hogy a szülők a kis létszámú csoportot előnyösebbnek ítélik meg gyermekük optimális fejlődése érdekében, mint a nagyobb közösséget. Esetleges, a családi bölcsőde számára gyermekvédelmi feladatot jelentő szituáció pl. a gyermekét egyedül nevelő anya.

A gyermekek életkor és nem szerinti megoszlása egyenletes.

A családi bölcsődék működését egyértelműen indokolja a bölcsődei férőhelyek korlátozott száma, ebből fakadóan az egyéni nevelést szem előtt tartó szolgáltató hely létrejötte.

Jellemzően, több iparág dinamikus fejlődése révén, sok, az ország különböző területéről érkező, és hétköznapokon itt dolgozó nem helyi lakos jutott munkalehetőséghez. Ezeknek a családokban, nagy gondot jelent gyermekeik napközbeni elhelyezése, hiszen a helyi önkormányzati bölcsődék már egyébként is túlterheltek, létszámuk tovább nem bővíthető. A családi bölcsődék tehát nem csak a helyi lakosok igényeit szolgálja, hanem ezeknek a családoknak is nagy segítséget nyújt, és egyetlen alternatívaként jelenik meg.

A fent leírtakból következően szükség van egy lehetőségre, hogy az anyukák visszamehessenek dolgozni, és biztonságban érezzék gyermekük mindennapjait. Ezt a lehetőséget szeretnénk biztosítani, teljes odaadással, a gyermekek és szüleik igényeit figyelembe véve.

A SZOLGÁLTATÁS CÉLJA, FELADATAI, ALAPELVEI

Minőségpolitika

A Napraforgó Családi Bölcsőde Hálózat minőségpolitikájának alapelvei az érvényes jogszabályok és aBölcsődei nevelés-gondozás Országos Alapprogramjaalapján került meghatározásra.

A Napraforgó Családi Bölcsőde Hálózat, 1-3 éves korú gyermekek részére nyújt napközbeni ellátást.

Cél, a gyermeki személyiség teljes kibontakoztatása az alapvető emberi és szabadságjogok tiszteletben tartásával, családias hangulatban. A családi bölcsődékben koruknak és személyiségüknek megfelelően gondoskodunk a gyermekekről, lehetőség szerint rugalmasan alkalmazkodva a szülők kéréseihez.

A családi bölcsődék bölcsődés korú gyermek gondozását, fejlesztését látja el, mindennapos jelleggel.  A családi bölcsődék nyitvatartási idején túl, alkalmi pár órás gyermekfelügyeletre -játszóház- igénybevételére is lesz lehetőség.

Működési cél, hogy a szolgáltatást igénybe vevő szülők számára, lehetővé váljon, hogy gyermekük felügyeletét megoldva munkát vállalhassanak, vagy olyan képzésen vegyenek részt, amely elősegíti a munkaerő piacon való sikeres elhelyezkedésüket.

Cél, hogy családias, meleg, barátságos légkörben, a személyre szóló, differenciált bánásmód járuljon hozzá a gyermekek személyiségének kibontakozásához kis-csoportos foglalkoztatás keretei között.

Elsődleges feladat, a nyugodt, derűs, kiegyensúlyozott háttér biztosítása a gyermekek önfeledt játékához, mindennapi tevékenységéhez. A kis gyermeklétszám lehetőséget ad arra, hogy sokkal több idő jusson egy-egy gyermekre, mint a hagyományos intézményes kereteken belül. Ezáltal lehetőség nyílik arra, hogy a gyermekeket az egyéni igényeiknek, érdeklődésüknek megfelelően a legoptimálisabb fejlesztésben részesüljenek.

A családi bölcsődékben biztonságot nyújtó, szeretetteljes légkörben foglalkozunk a gyerekekkel egy olyan nagycsaládot mintázva, ahol az anya állandóan jelen van, és minden gyerek számíthat rá. A lelki egészség mellett a testi egészség is fontos - ez utóbbit egészséges ételekkel és a gyerekek nagy mozgásigényének kielégítésével valósítjuk meg, a budapesti családi bölcsődékben víztisztító és levegő szűrő berendezéssel ellátott, a sószoba használata viszont minden bölcsődésnek biztosított.

A családi bölcsődékben történő gondozás előnyei:

- kis csoport létszám, mely lehetővé teszi az egyénre szabott foglalkozást

- a fertőzéses megbetegedések ritkábbak, mint a nagyobb létszámú gyermek közösségekben

- a különleges bánásmódot igénylő gyermek szükségletei jobban kielégíthetők

- a családi körülmények megkönnyítik a kisgyermek számára a szülőtől való elszakadást, előkészítik a későbbi nagyobb gyermek közösséghez való, zökkenő mentesebb csatlakozást (pl. óvoda).

A családi bölcsődék küldetése:

Családi bölcsődék célja, hogy a szülők számára lehetővé váljon a munkavállalás, az édesanyák visszatérhessenek a munkaerőpiacra, képzéseken vehessenek részt, vagy egyéb irányú elfoglaltságaikat zökkenőmentesen lebonyolíthassák.

A 2010-től változó családtámogatási rendszer a gyes, illetve a gyed idő-tartamának és jogosultságának változása az anyákat nagyobb számban kényszeríti munkavállalásra. Az ellátást igénylő gyermekek száma nő. A családi bölcsődékben lehetőség nyílik az önkormányzati ellátásból kiszoruló gyermekek felvételére.

A családi bölcsődék előnye, hogy a kis gyermeklétszám lehetőséget ad az egyénre szabott foglalkoztatásra, a különleges bánásmódot igénylő gyermekek szükségleteinek kielégítésére. Családias légkörben könnyebb a szülőktől való elszakadás, a fertőzéses megbetegedések ritkábbak, mint a nagyobb létszámú közösségekben. Kevesebbet hiányzik a munkából a szülő, nyer vele a munkáltató és a munkavállaló egyaránt.

Célunk, segítséget nyújtani a családoknak, hogy gyermekeik a fejlődésük során egészségesen haladva, a lehetőségek széles körével úgy kerüljön kapcsolatba, hogy képes legyen kiválasztani a személyiségének megfelelőt.

Ennek érdekében a lehető legjátékosabban,  szabadon, a környező valóságot alaposan megtapasztaló kisgyermekkort biztosítunk egyéni szükségleteiket, képességeiket szem előtt tartva, a megfelelő módszerek alkalmazásával.

Családi bölcsődék nem gyermekmegőrző, hanem kötetlen készség, képesség fejlesztő tevékenységek, játékok, séta, levegőzés, pihenés, életkoruknak megfelelő egészséges táplálkozás mellett biztosítjuk nyugodt légkörben, szerető gondoskodás mellett fejlődésüket.

Kiemelt szakmai célok:

A családi bölcsődék szülő helyettesítési funkciót töltenek be, a szülőt a nevelésben primer szereplőnek kell tekinteni, a családi bölcsődék pedig együttműködő partnerek lesznek ebben. Ilyen módon támogatják a munkavállalásra kényszerülő szülőt, családi segítség stb. hiányában szenvedő szülőt, illetve a saját személyiségfejlődését családon kívüli tevékenységgel biztosítani kívánó felnőttet.

A harmonikus működéshez, az ellátások, szolgáltatások során szem előtt kell tartani mindenekelőtt a gyermekek érdekeit, ezen kívül figyelembe kell venni a szülők igényeit, valamint az ellátó intézmény képességét és reális lehetőségeit a szolgáltatásnyújtásban.

A program kiemelten fontosnak tartja az angol nyelv már kiskortól történő elsajátítását, hiszen a globalizálódott világban, alap követelmény egy világ nyel anyanyelvi szintű ismerete.

A Napraforgó Családi Bölcsőde Hálózat SNI-s gyermek fogadása nem lehetséges, mivel e gyermekek megfelelő fejlesztése, mint fizikális, mint mentális oldalról nem megoldható. Felelősséggel csak akkor vállalható ilyen gyermek gondozása, ha a megfelelő és szakképzett dolgozó biztosítható, vagy olyan külső helyszínnel kötött megállapodás, ahol az SNI-s gyermek megfelelő és speciális fejlesztése megoldható.

Feladataink

  • A gyerekek életkorának és önállóságuknak megfelelően végzett gondozási tevékenység, a személyes higiénia biztosítását szolgáló helyes szokásrendszer kialakítása.
  • Az egészséges táplálkozás biztosítása, helyes táplálkozási szokások kialakítása, kulturált étkezési szokások megalapozása.
  • Szabadlevegőn való tartózkodás biztosítása.
  • Mozgásigény kielégítéséhez hely, idő, eszköz biztosítása.
  • Pihenéshez, alváshoz szükséges megfelelő, nyugodt légkör biztosítása.
  • Az elmélyült játéktevékenységhez elegendő idő, hely, és életkoruknak megfelelő eszközök biztosítása.
  • Az énképük erősítése, pozitív érzelmek átadása, együttes élmények megélése, értékek közvetítése, inger gazdag környezet biztosítása.
  • Személyes kapcsolatok ápolása a szülőkkel, támogató háttér biztosítása számukra.
  • Kapcsolatok alakítása szűkebb-tágabb körben működő szakmai partnerekkel, hatósággal, egyéb szereplőkkel.
  • Tevékenységünk értékelése, fejlesztése, a minőség folyamatos fejlesztése.

Alapelvek 

A család rendszerszemléletű megközelítése:
Lényege, olyan komplex látásmód alkalmazása, amely a gyermek mellett a családot is kiinduló pontnak tekinti.A nevelésben, gondozásban elsődleges szempont a családok működésének megismerése, megértése.
A családok életének megismerése történhet beszélgetések alkalmával, a kisgyermekek otthonról hozott szokásainak, viselkedéskultúrájának, a vele kapcsolatos szülői elvárások megfigyelésének folyamatában.  A napi tevékenységek során a gyermek előidéz olyan szituációkat, melyekből visszatükröződnek olyan élethelyzetek, amelyek otthon előfordulnak. Ezek lehetnek pozitívak és negatívak egyaránt. A szolgáltatást nyújtó személy feladata a pozitívumok erősítése, mely által hozzájárulhat a család életminőségének javításához.

A koragyermekkori intervenciós szemlélet befogadása:

Kutatások bizonyítják, hogy az emberi fejlődés üteme az első években a leggyorsabb. Ez az időszak különösen fontos azon gyermekek számára, akik valamilyen ok miatt a "normálistól" eltérő módon és ütemben fejlődnek. Ha ezt a legfogékonyabb időszakot nem használjuk ki, a gyermek sokkal nehezebben fog bizonyos képességeket megszerezni a későbbi időszakba és esetleg soha nem jut el arra a szintre, amit egyébként a benne rejlő képességek lehetővé tennének.
Ezek a fejlődésbeli elmaradások, megtorpanások a következő területeken mutatkozhatnak: mozgásfejlődés, értelmi fejlődés, hallás-, látásfejlődés, kommunikáció-, beszédfejlődés, szociális, érzelmi fejlődés, viselkedésbeli eltérés.
Feladatunk, ezek felismerése, jelzése, hogy mielőbb megfelelő terápiában részesüljön a kisgyermek.

A családi nevelés elsődleges tisztelete:

A kisgyermek nevelése elsősorban a család joga és kötelessége. A családi bölcsődék a családi nevelés értékeit, hagyományait és szokásait tiszteletben tartva, és lehetőség szerint erősítve vesznek részt a gyermekek nevelésében, gondozásában. De szükség esetén, a lehetőségeihez mérten törekszünk a családi nevelés hiányosságainak kompenzálására, korrigálására. Mindezek értelmében lehetővé tesszük a szülők számára a részvételt a gyermekük bölcsődei életében, különböző szinteken és módokon.

A kisgyermeki személyiség tisztelete:

A kisgyermek individuum, egyéni szükségletekkel rendelkező, fejlődő személyiség. Különleges védelem, bánásmód illeti meg.
A gyermekeket, mint fejlődő személyiséget különleges védelem illeti meg. Családi bölcsődéinkben a nevelés és a gondozás olyan értékközvetítő folyamat, amely –az emberi jogok és az alapvető szabadságjogok tiszteletben tartásával–a gyermeki személyiség teljes kibontakoztatását, a személyes, szociális és kognitív kompetenciák fejlődésének elősegítését jelenti.

A kisgyermeknevelő személyiségének meghatározó szerepe:

A gyermekek életkori sajátosságából adódóan meghatározó szerepe van a szolgáltatást nyújtó személynek. Magatartásával, szakmai felkészültségével hat a kisgyermekre, és rajtuk keresztül a családra. Ebből adódóan fontosnak tartjuk, a folyamatos önképzést, konzultációkat, szakmai megbeszéléseket, a szakmai tudás szinten tartásáért, fejlődéséért.

A biztonság és a stabilitás megteremtése:

Fizikai és az érzelmi biztonságot nyújtunk a gyermekeknek. A személyi és tárgyi környezet állandósága (saját gyermekrendszer, felmenőrendszer, csoport és környezet állandóság), a napirend eseményeinek ismétlődése növeli a gyermekek érzelmi biztonságát, segíti a tájékozódásukat, a jó szokások kialakulásában. Az új helyzetek fokozatos bevezetése segíti az alkalmazkodást, a megismerést, a változások elfogadását.

Fokozatosság megvalósítása:

A fokozatosság elvének a nevelés minden területén jelen kell lennie, mert minden változás a kisgyermeket érzékenyen érinti. Ha fokozatosan szoktatjuk őket az új helyzetekhez, segíti alkalmazkodásukat, a változások elfogadását, az új dolgok, helyzetek megismerését, elfogadását, a szokások kialakulását.

Egyéni bánásmód:

A gyermek fejlődésének alapvető feltétele a felnőtt őszinte érdeklődése, figyelme, megbecsülése, a gyermek kompetenciáján alapuló választási lehetőség biztosítása, a pozitív megnyilvánulások támogatása, erősítése. A szolgáltatást nyújtó személy szeretetteljes odafordulással, megfelelő környezet kialakításával, a gyermek életkori-, és egyéni sajátosságait, fejlettségét, pillanatnyi fizikai és pszichés állapotát, hangulatát figyelembe véve segíti a gyermek fejlődését.

Fontos, hogy a családi bölcsődéinkbe járó gyermekek mindegyike folyamatosan érezze a róla gondoskodó felnőtt figyelmét, elfogadását. Akkor is, ha lassabban fejlődik, ha sajátos nevelési igényű, ha viselkedése különbözik a megszokottól, és emiatt nehezebben kezelhető. A szolgáltatást nyújtó személy elfogadja, tiszteletben tartja a vallási, nemzetiségi, etnikai, kulturális stb. hovatartozást, lehetőség szerint segíti az identitástudat kialakulását és fejlődését, segíti a saját és más kultúra, hagyomány megismerését, tiszteletben tartása.

Gondozási helyzetek kiemelt jelentősége:

A nevelés és a gondozás elválaszthatatlan egységet alkot. A gondozás minden helyzetében nevelés történik, a nevelés helyzetei, lehetőségei még sem korlátozódhatnak csak a gondozási helyzetekre.
A gondozási helyzet a szolgáltatást nyújtó személy és kisgyerek kölcsönös, bensőséges viszonya, amely hozzájárul a nevelési feladatok megvalósításához.

A gyermeki kompetenciakésztetés támogatása:

Kisgyermekkorra jellemző sajátossága, hogy ezekben az években alapozódnak meg kognitív, érzelmi és társas kompetenciák, ezért fontos ezek fejlesztése, fejlődésük támogatása.
A szolgáltatást nyújtó személy feladata olyan helyzetek, játéktevékenységek, gondozási helyzetek biztosítása, amelyeken keresztül a kisgyermek élményekhez, tapasztalatokhoz jut, átélheti a spontán tanulás, megismerés, felfedezés örömét. Ez által erősödik benne a megismerési vágy, a természetes kíváncsiság. Pozitív visszajelzésekkel, megerősítéssel, biztosítjuk a tanulási vágyát.

EGYÜTTMŰKÖDÉS A SZOLGÁLTATÁSON BELÜL ÉS A TÁGABB KÖRNYEZETTEL

A hálózaton belüli, különböző szolgáltatási helyek szoros kapcsolatot tartanak fenn, évente kétszer megtartott közös konzultáción megbeszélik az új lehetőségeket, egymástól tanácsot, segítséget kérnek.  A közös konzultációk jó alkalmat nyújtanak arra is, hogy egymást jobban megismerjék, tapasztalataikat, problémáikat egymással megbeszéljék, ötleteikkel egymás és a maguk munkáját segítsék.

A családi bölcsődék megfelelő és jó kapcsolatot alakít ki a helyi védőnői szolgálattal, a helyi bölcsődékkel és óvodákkal, hogy ezen intézmények munkáját is segítsék.

A szolgáltatást nyújtó személy feladata a helyi ÁNTSZ, mint szakhatósággal a segítő és együttműködő kapcsolat kialakítása, hiszen a gyermekek testi és szellemi fejlődése mellet az egészség a legfontosabb alappillére a működésnek.

Fontos, hogy a működési engedélyt kiadó szakhatóságok ellenőrzési szempontjait figyelemmel kísérjük, bejelentési kötelezettségünket teljesítjük. Mindennapi tevékenységünk során a személyi és tárgyi feltételek folyamatos biztosítása mellett a megfelelő szakmai minőség megtartásához és növeléséhez a szükséges fejlesztéseket elvégezzük.

SZEMÉLYI FELTÉTELEK

A családi bölcsődékben a szolgáltatást nyújtó személy főállású munkavállalóként végzi a gyermekek napi gondozását, nevelését.

Az engedélyes létszám: egy családi bölcsőde 5 fő, három családi bölcsőde 8 fő.

 

A CSALÁDI BÖLCSŐDÉK SZERVEZETI FELÉPÍTÉSE ÉS STRUKTÚRÁJA

 

Az alapítvány fenntartója

 

Hálózati koordinátor

 

Kisgyermekgondozó-nevelő

 

Szülő közösség

 

Személyi feltételek

HUMÁN ERŐFORRÁSOK MEGNEVEZÉSE

A hálózati koordinátor az egyes telephelyeken folyó munkát támogatja, összehangolja, folyamatos kapcsolatot tart fent velük. A családi bölcsődék közti együttműködés megvalósulása érdekében javaslatot tesz a szakmai, nevelési-gondozási tevékenységek támogatására, indirekt módon nyújt mintát a szolgáltatást nyújtó személynek, a családi bölcsődéken belüli munkakapcsolatokat pozitív módon elősegíti, az egymással való közös munka érdekében segítő kapcsolatot alakít ki a szolgáltatást nyújtó személlyel.

A hálózati koordinátor feladatai:

-       segíti a szolgáltatást nyújtó személyt az átfogó dokumentáció elkészítésében, aktualizálásában (pl. szakmai program, beszoktatási terv)

-       ötletekkel gazdagítja a szolgáltatást nyújtó személy eszköztárát a gyermekek tevékenykedtetésére

-       tevékenységcsoportonként javasol tevékenységeket (pl. ünnepek)

-       észreveszi, ha valamelyik gondozási helyen új játékeszközöket, új tevékenységeket igényelnek a gyermekek

-       rendszeresen látogatja a hálózati tagokat és megfigyeli a gyermekeket

A CSALÁDI BÖLCSŐDÉK HÁLÓZATA

A családi bölcsődék hálózatban működnek, mivel 3-nál több családi bölcsődét tart fenn az Aranyló Napraforgó Alapítvány.

 

Az alapítvány fenntartója

 

Napraforgó Családi Bölcsőde Hálózat

Harangvirág

Cseresznyés-kert

Margaréta

Meggyeskert

 

TÁRGYI FELTÉTELEK

Családi bölcsődéink nagyon szép környezetben találhatóak, mely teljesen ideális, nyugodt környezetet biztosít a gyermekek fogadására. Sok külföldi és vezető beosztású személy talált itt otthonra, bérel ingatlant, vagy él a bölcsődék közelében.

A tárgyi felételeket az egyes családi bölcsődék eszközjegyzéke és szakmai programja részletesen tartalmazza.

A játékeszközök - melyek a kisgyermekek tevékenységét, játékát, fejlesztését szolgálják – megfelelő mennyiségben és minőségben állnak rendelkezésre, amelyek lehetőséget adnak mind a funkciós, szerep-, és konstruáló játéktevékenységhez.

Jellemzően a csoportszobák parkettával, vagy vinyl burkolattal, a fürdőszobák (gyermek WC-vel, fellépővel, kismosdókkal), pelenkázóval ellátottak, a tálalókonyhákról biztosított az ételek feltálalása a higiéniai és HACCP előírásainak betartásával.
Az öltözők, a konyhák, fürdők járólappal és csempével vannak ellátva.
A konyhák legalább 2 tálcás mosogatóval és mosogatógéppel rendelkeznek. A gyermekétkeztetés kellékeit külön tároljuk.
A fürdőszobában kapnak helyet a higiéniás kellékek. A gyermekek tisztasági szereit, törölközőit fogason-polcon tároljuk.
A házhoz tartózó kert nagy, gyermekek számára külön elzárt játszótér rendezett, kulturált, magas kerítéssel védett. Sok játékkal, csúszdával, homokozóval van ellátva, így lehetőséget biztosítunk a gyermekek játszására, levegőzésére, nagymozgások fejlesztésére.

Óvó-védő intézkedések: a kisgyerekek életkorukból eredően folyamatos figyelmet igényelnek. Ezért a gondozás és nevelés folyamatában használt eszközöket, helyiségeket csak felnőtt felügyelete mellett lehet használni.

A FELADATELLÁTÁS SZAKMAI TARTALMA, MÓDJA, A BIZTOSÍTOTT SZOLGÁLTATÁSOK FORMÁI, KÖRE, RENDSZERESSÉGE, A GONDOZÁSI, NEVELÉSI, FEJLESZTÉSI FELADATOK

Ellátás:

Lehetőséget ad a szülőknek, hogy a gyermeküket kis létszámú közösségbe adják.

Szolgáltatás:

A gyermek napközbeni ellátását, gondozását, nevelését, étkeztetését, foglalkoztatását  megfelelő végzettségű szakemberek végzik. Feladatuk a rájuk bízott gyermekek egészséges testi, lelki, szellemi, érzelmi fejlődésének segítése családias környezetben.

A családi bölcsődék napi négyszeri étkezést biztosítanak a gyermekeknek közétkeztetés formájában (ettől eltérő a rövidebb nyitva tartású bölcsődében), mely kiszállításos úton történik.  Cél, hogy a gyermekek sok vitaminhoz, rostos anyagokhoz, és a ma elvárható legjobb minőségű élelmiszerekhez jussanak. Figyelembe kell venni és maximálisan betartani a konyhatechnológia előírásokat: meleg ételt a tálalásig 63 Celsius fokon kell tartani. Az elkészült ételt 2 órán belül el kell fogyasztani. Ételszállítás esetén a hőkezelést a saját edényben (nem szállítóban) kell elvégezni.

Nevelési feladatok

A családok támogatása, a kapcsolattartás formái:

A gyermekek egészséges szocializációja, a személyiségfejlődése érdekében kiemelt szakmai

feladat a család – családi bölcsőde közötti kapcsolat erősítése, a családi nevelés segítése.

Fontos, azoknak a tevékenységi formáknak a megtalálása, ahol a szülők partnerek lehetnek a gyermekek együttnevelésében.

A szülők érezzék azt, hogy a szolgáltatást nyújtó személy társ szeretne lenni a gyermeknevelésben.

A szülőkkel folytatott beszélgetések alkalmával meg kell ismerni a családok szociális hátterét, a gyermek helyét és szerepét a családban, azt, hogy a nevelésben milyen elveket alkalmaznak. Ez segíti elő, hogy a gyermek személyiségjegyei minél gyorsabban megismerhetővé váljanak, ezáltal is hozzájárulva a beszoktatás rugalmasabbá tételéhez, az egyéni bánásmód megfelelő kialakításához.

A szülők jelentkezéskor széles körű tájékoztatást kapnak a családi bölcsődék életéről, a szokásokról, szabályokról, a beszoktatás módjáról. Megtekinthetik a gyermekek által használt helyiségeket, a játszóudvart. Megismerhetik a gyermekük leendő nevelőjét. Bemutatkozó kiadványokon, honlapon, faliújságokon nyújtunk információt az ellátásról, a helyi szakmai programról. A kapcsolattartásnak, tájékoztatásnak több formája van, mindegyik más-más szerepet tölt be, ezért párhuzamosan minél többet alkalmazunk. A közös élmények, emberi kapcsolatok és a tájékozottság nagymértékben hozzájárulhat a szülői hatékonysághoz, és segítheti a családi nevelést és a kisgyermek fejlődését.

Szülőkkel való kapcsolattartás formái:

Szülői értekezlet:

Évente két alkalommal, ahol tájékoztatást kapnak az őket érintő kérdésekben, aktuális programok megbeszélése.

Napi beszélgetések:
Kölcsönös tájékoztatás a családi bölcsődékbe érkezéskor és a hazaadáskor. Érkezéskor a szülő nyújt információt az előző nap gyermekkel kapcsolatos eseményeiről, a gyermek egészségügyi állapotáról, változásairól. Hazaadáskor a szolgáltatást nyújtó személy tájékoztatja a szülőket a gyermekről (hangulata, közérzete, társkapcsolata, beszéd, játék, mozgás, étkezés, alvás, levegőzés, önállóság, stb.) A napi beszélgetések formálják a kapcsolatot és erősítik a bizalmat, lehetőséget ad a gyermek és egymás jobb megismerésére, a nevelés összehangolására.

Egyéni beszélgetések:

A személyes beszélgetést igénylő kérdésekben, nevelési problémákban egyéni beszélgetést

kezdeményezhet a szülő, a szolgáltatást nyújtó személy. A közös átgondolás igénylő szakmai esetekben szakember bevonása is kérhető. A nyugodt beszélgetés feltételeit és a kisgyermek felügyeletét biztosítani kell.

Szervezett közös programok :

A programok a családok igényeihez igazodó többlet lehetőségek a családi nevelés, a családi

bölcsődék kapcsolatának erősítése érdekében. A program lehet, családi délután, játszóház,

kézműves foglalkozás. Az ünnepekhez, különleges napokhoz kapcsolódóan közös dekorációkészítést, apák napi partit, anyák napját, gyermeknapot rendezünk. A gyermekek a szülők biztonságot adó jelenlétében szereznek tapasztalatokat a társas helyzetekről, együtt játszhatnak szüleikkel és kortársaikkal. A szülők ötleteket kaphatnak egymástól is a neveléshez, megoszthatják tapasztalatikat egymással. Megfigyelhetik a gyermekeik közösségi életét, a napirendet, étrendet, játékkészletet.

Egészségvédelem, egészséges életmód kialakítása:

Az egészséges életmódra nevelés, az egészséges életvitel igényének alakítása kiemelt jelentőségű ebben a korban. Ennek formálására a táplálkozás, a mozgás, levegőzés a testápolás, és az egészségmegőrzés szokásainak terén is törekedni kell.

A hálózati koordinátor segít a megfelelő étrend összeállításában, felhívja a figyelmét a szolgáltatást nyújtó személynek a megfelelő mennyiségű ásványi anyag, vitamin, nyomelem és kalória bevitelére.

A mozgás fejlesztő hatása úgy érvényesülhet, ha kellemes, nyugodt, biztonságos környezetben, jó közérzettel, örömmel szívesen végzi a gyermek. A mozgásigény kielégítését a szabad játék és mozgás biztosításával, a szabadban és a szobában történő tevékenységekkel, mozgáskezdeményezéssel segítjük. A környezetet balesetmentessé tesszük, a veszély- helyzeteket igyekszünk kiküszöbölni. Olyan körülményeket teremtünk, amelyek fokozzák a mozgáskedvet, változatos mozgásformákra adnak lehetőséget. Elegendő időt, megfelelő helyet, eszközöket biztosítunk a mozgáshoz a csoportban és az udvaron.

A gyerekek állandó felügyelet mellett, szabadon, egyéni fejlettségüknek, állapotuknak, belső aktivitásuknak megfelelően gyakorolhatják a nagymozgásokat, finom mozgásokat. A mozgás pozitívan hat az idegrendszerre, a növekedésre, az egészség fenntartására, a betegségek megelőzésére. De segíti az én-tudat fejlődését, az alkalmazkodást, szabálykövetés kialakulását.

Érzelmi és társas kapcsolatok  fejlődésének segítése:

Az erkölcsi értékek kialakításában nagy hangsúlyt kell fektetni a jó-rossz felismertetésére, az őszinteségre, az igazmondásra, a felelősségvállalásra, a gyengébbek védelmére és segítésére. Fontos, hogy a családi bölcsődébe járó gyerekek megismerjék és gyakorolják a társas együttélés szabályait, mint például: egymásra figyelés, egymás segítése, együttérzés, egymáshoz való alkalmazkodás. A családi bölcsődékben vegyes korosztály lesz együtt. Ez nagyon jó lehetőség a különböző viselkedésformák, ill. élethelyzetek megtapasztalására. A nagyobbak segíthetik a kisebbeket, és a kicsik tanulhatnak a nagyoktól (persze ez fordítva is előfordulhat). Az együttjátszás élménye minden gyereknek sokat jelent, és a kis létszám miatt nem valószínű, hogy valaki kimaradna belőle.

A szolgáltatást nyújtó személy feladata a kisgyermekek beszédkészségének fejlesztése érdekében az ingerekben gazdag, tiszta nyelvi környezet biztosítása, a kommunikációs kedv felkeltése és fenntartása a nevelés-gondozás minden helyzetében, mondókák, énekek, versek, mesék közvetítésével, és nyugodt szeretetteljes légkör kialakításával, ahol a kisgyermek biztonságban érzi magát. Ezáltal megnyílik mind a szolgáltatást nyújtó személynek, mind pedig a társainak, bátran, nyugodtan elmondja érzéseit, élményeit.

 

Megismerési folyamatok fejlődésének segítése:

Az értelmi nevelés során a gyerekek spontán szerzett tapasztalatait, ismereteit rendszerezni kell és célirányosan bővíteni. A gyerekek érdeklődésére, kíváncsiságára, mint életkori sajátosságra építve fel a fejlesztés elemeit. Megteremti a cselekvésbe ágyazott tanulás feltételeit megfelelő környezet és légkör kialakításával. Olyan helyzeteket, szituációkat alakít ki, ahol ismereteket nyújt, segít a tapasztalatok és az élmények feldolgozásában.

A hálózati koordinátornak különösen nagy figyelmet kell arra fordítania, hogy a szolgáltatást nyújtó személy ismerje, tudja és megtanulja az életkori sajátosságok jellemzőit, az egyes életkorok megfelelő fejlődési ismérveit. Fel kell hívnia a szolgáltatást nyújtó személy figyelmét arra is, hogy ha egy adott gyermeknél lelassult, vagy az átlagtól kirívóan eltérő fejlődési ütemet tapasztal konzultálja meg a gyermek szüleivel, tudjon és adjon tanácsot a szülőknek a fejlesztés megfelelő lehetőségeiről: nevelési tanácsadó, készség és képesség fejlesztő foglalkozások, adott esetben gyermek pszichológus felkeresése.

A nevelés főbb helyzetei:

Alapvető szempont, hogy a bölcsődei élet a kisgyermek számára élményt nyújtó, részvételre motiváló, tanulási tapasztalatokat biztosító legyen. Valamennyi tevékenység, élethelyzet alakításának módszertani alapja az egyéni bánásmód érvényesítése, a gyermek pozitív önállósági törekvéseinek, önértékelésének erősítése.

Tanulás

A kisgyermekkori tanulás, az a folyamat, amikor tapasztalatot, információkat szerez, amely által tartós változás következik be a viselkedésben, gondolkodásban, valamint elősegíti, hogy a gyermek megismerje önmagát és környezetét. A tanulás a gyermek korából és fejlettségéből adódóan tevékenységekbe ágyazottan történik.

A kisgyermekkori tanulás színterei a természetes élethelyzetek: a gondozás, a játék, a felnőttel és a társakkal való együttes tevékenység és a kommunikáció. A tanulás formái az utánzás, a spontán játékos tapasztalatszerzés, a szolgáltatást nyújtó személy interakcióból származó ismeretszerzés és szokáskialakítás. Teljesítményelváráshoz kötött, direkt ismeretátadás nincs a családi bölcsődénkben.

Gondozás:

A gondozás bensőséges interakciós helyzet a kisgyermeknevelő és gyermek között, amelynek elsődleges célja a gyermek fizikai, testi szükségleteinek maradéktalan kielégítése. Bölcsődéinkben a gyermek 1 éves kortól kezdve aktívan részt vehet a gondozási helyzetekben, lehetősége van úgy próbálkozni, hogy közben érzi a kisgyermeknevelő figyelmét, biztatását, támogató segítségét. Sikeres próbálkozásait a felnőtt megerősítéssel, dicsérettel jutalmazza, ami növeli az együttműködési kedvet. A gondozási helyzetekben sem érvényesülhet teljesítményelvárás. Lényeges, hogy elegendő idő álljon rendelkezésre, mivel az egyes mozzanatok megtanulása gyakorlást igényel. A gondozás minősége jelentős mértékben befolyásolja a szokások kialakulását és az önállósodás folyamatát.

Szobatisztaságra nevelés:

Fokozott figyelmet kell fordítani arra, hogy a pelenkázás, biliztetés, WC használat a gyermek fejlettségének megfelelően történjen. A szobatisztaságra nevelés menetét a szülőkkel közösen kell megtervezni, amikor a gyermek már hajlandóságot mutat az önállósodásra.

Mosakodás:

Pelenkázás, WC és bili használat után minden alkalommal, illetve étkezések előtt és után, illetve, ha szükséges kezet kell mosni. Nagy hangsúlyt kell fektetni az étkezések utáni fogmosásra és annak, a helyes módon történő megtanulására/megtanítására. A gyermekek számára biztosítani kell a szappant, folyékony szappant, a folyó meleg vizet, minden gyermek számára törölközőt.

Minden gyermeknek külön fésűt, fogkefét, fogmosó poharat, fogkrémet kell biztosítani.

Ezek az eszközök a gyermekek számára könnyen hozzáférhetőnek és esztétikusaknak kell lenniük, hogy ezáltal is inspirálva legyenek a helyes használat mielőbbi elsajátítására és használatuk a napi személyes higiénia terén mielőbb rutinná váljon.

Öltözködés:

Az öltözködésre biztosítani kell megfelelő helyet és időt a gyermekek számára. A kisebbeket - a gyermek közreműködését kérve és elfogadva – a szolgáltatást nyújtó személy, vagy az állandó kisegítő öltözteti. A nagyobbakat - akik már önállósodni próbálnak - kis székre, padra ülnek, ahol kényelmesen próbálkozhatnak az egyes ruhadarabok felvételével. A gyermeket az öltözködés gyakorlása közben sürgetni nem szabad, hiszen a begyakorláshoz sok idő kell, de a gyakori dicséret ösztönzőleg hat a siker mielőbbi eléréséhez.

Alvás, pihenés:

A gyermekeknek életkoruk és egyéni igényeik szerint van szükségük a pihenésre. A gyermekeknek külön fekhelyet és délutáni alvási lehetőséget kell biztosítani. A gyermekek egymásba rakható korszerű ágyakon alszanak. Alváshoz csendes, nyugodt légkört kell teremteni, elalvás előtt kiemelkedően fontos egy mese meghallgatása, mert fejleszti a gyermek memóriáját, megnyugtatja és álomba ringatja.

Levegőzés:

A gyermekek számára igen lényeges, hogy minél több időt töltsenek a tiszta, szabad levegőn. Ennek érdekében ki kell alakítani megfelelő játszási lehetőséget az udvaron, homokozóval, mozgásfejlesztő eszközökkel. A levegőzésre jó lehetőség a séta, esetenként kisebb vásárlásokkal, kirándulásokkal egybekötve, amely hozzásegít az új élmények szerzéséhez, az ismeretek bővítéséhez, lehetőséget ad a környezet megismeréséhez. Fontos, hogy minden évszakban biztosítva legyen a szabadban való tartózkodás.

Étkezés:

A gyermekek táplálása az életkori sajátosságaiknak és egyéni igényeiknek megfelelően történik. A napirend lehetővé teszi, hogy minden gyermek nyugodt körülmények között étkezhessen. A gyermekek kis csoportokban ülhetnek az asztalhoz, ha már egyedül le tudnak ülni, illetve fel tudnak állni, és az ételadagjuk nagy részét önállóan el tudják fogyasztani. Az ételből minden gyermek egyéni étvágyának megfelelő mennyiséget kap. Az étkezés közben

szerzett tapasztalatok, a gyermek tudását, étkezési kultúráját gyarapítják. Az ételek mennyiségével, minőségével kapcsolatban fontos a szülőkel való konzultáció, hiszen az otthoni szokások, ételek elősegítik a gyermek megfelelő étkezését.

Az étkeztetésről közétkeztetés formájában gondoskodunk, mely napi 4x-i étkezést biztosít a gyerekek számára. (ettől eltérő a csökkentett nyitva tartású családi bölcsődében)

A szülök a faliújságra kifüggesztett étlapról naponta tájékozódhatnak gyermekeik étrendjéről.

Az étkezések száma függ a megrendelt szolgáltatás napi időintervallumától, hiszen biztosítani kell azon gyermekek elhelyezését is, ahol a szülő napi négy órában megy vissza dolgozni és  többi időt kíván gyermekével eltölteni.

Konyhatechnológiai és higiéniás utasításokat a Higiéniás Szabályzat tartalmazza, amelyet a szolgáltatást nyújtó személy szigorúan betart.

Beszoktatás:

A beszoktatás mérföldkő a kisgyermek és a családja számára egyaránt. Az első olyan élmény a kicsik számára, amikor az ismert, szeretett felnőtt (anya, apa) biztonságot adó közelsége nélkül kell tölteniük. Ezért nagyon fontos a fokozatosság. A szülővel  együtt történő beszoktatás erősíti a család és a családi bölcsőde együttműködését.

A beszoktatás időszaka egy-két hét, de ez az idő egyénenként változó.

Az első napokban 1-2 órát át együtt tartózkodnak az anyukával, vagy más biztonságot nyújtó családtaggal a családi bölcsődében. A 3-4. napon következik az első próbálkozás, amikor egy rövid időre egyedül hagyja a szülő gyermekét. Ez az időintervallum fokozatosan növelhető. A második hét végére általában a gyerekek már bent alszanak a többi kisgyermekkel. Fontos, hogy egyszerre csak egy gyermeket szoktassunk, így csak vele tudunk foglalkozni, számára is kellemesebbé tenni a szülőről való leválást.

A játék

A tanulás színtere a játék, a felnőttel való együttműködés, a szokások kialakítása, a tapasztalatok feldolgozása, a megismerési folyamatok fejlődésének segítése. Kiemelten fontos az egyéni bánásmód elvének alkalmazása, az egyéni képességek fejlesztése, kibontakoztatása. 

A játék segít a világ megismerésében és befogadásában, elősegíti a testi- az értelmi- az érzelmi és a szociális fejlődést. A gyermek játékát elsősorban a megfelelő hely, idő, légkör és eszköz biztosításával kell segíteni. Figyelembe kell venni a gyermekek egyéni kezdeményezéseit, a szolgáltatást nyújtó személy magatartásával, információ átadással támogathatja és segítheti elő az elmélyült nyugodt játéktevékenységet, kreativitást.

A hálózati koordinátor feladata, hogy fokozottan ellenőrizze és odafigyeljen a családi bölcsőde játékkészletére, javaslatot tegyen új, megfelelő minőségű játékok vásárlására, tanácsot adjon egyes életkoroknál alkalmazható fejlesztő játékok beszerzésére.  A konzultációkon megvitatja a szolgáltatást nyújtó személyekkel az életkorokra jellemző játszási formákat (rombolás, építés, szerepjáték, ismeretterjesztő és logikai játékok stb…)

A játékterek kialakításánál figyelni kell arra, hogy legyen lehetőség aktív és csendes játékra, pihenésre, piszkolással járó tevékenységek (festés, vizezés) végzésére, és aktív mozgásra. A játékoknak állandó helyük van, ez ösztönzi a gyermekeket az önállóságra és rendszeretetre. A gyermekek számára a különböző játékfajtákhoz (gyakorlójáték, konstrukciós-építő játék, szerepjáték, szabályjáték) megfelelő játékeszközöket biztosítunk.

Húzható, tologatható, rakosgatható játékok, öltöztethető babák, autók, amelyekbe rakodhatnak, szállíthatnak, vagy maguk is beleülhetnek.

Nagy lehetőségeket rejt a gondolkodásfejlesztés terén a bábozás. Rövid történetek cselekményeit már megértik, és a kezükre húzott bábok, arra ösztönzi őket, hogy ők is megszólaltassák a játékot, emellett kiváló feszültségoldó hatása is van.

A többi gyermekkel való együttlét örömforrás a kisgyermekek számára. A kisgyermek érzelmi élete a tapasztalások útján gazdagodik. Saját élményei az érzelmek megismerését, átélését teszik lehetővé. A pozitív érzelmek: az öröm, a meglepetés, a nyugalom és a szeretet arra ösztönzik, hogy az eseményeket, melyekből ezek az érzelmek fakadtak megismételje. Játékaiban szívesen játssza el azokat a pillanatokat, melyek jó érzéssel töltötték el.

Mozgás

A mozgás a kisgyermek tanulásának egyik alapvető formája, hiszen egész személyiségével ismeri meg, fedezi fel a környezetét, az onnan jövő információkat.

Fizikai teste ennek egyik elsődleges eszköze. Szabad és irányított mozgásos játékok során a gyermekek „izom-memóriájába” is beépülnek a szerzett tapasztalatok.

A mozgás másik fontos funkciója a gyermekben zajló érzelmi folyamatok kifelé csatornázása, az őt ért benyomások feldolgozása. A mozgás koordináltságának fejlődésével a gyermek későbbi tanulási képességei is nagymértékben növekednek.

Mondóka, ének

Nevelési tevékenységünk fontos eleme az ének, a gyermekek zenei nevelése. A dalos játékok, a ritmikus mondókák, énekelgetés hatással van a gyermekek társas kapcsolatainak,  koordinált mozgásának - és hangadásának alakulására.

Zenei nevelőmunkánkat Kodály Zoltán: "Kis ember dalai", Forrai Katalin: "Jár a baba, jár", „Ének a bölcsődében.” című gyűjteményére, népi mondókákra és a népdalok dallamvilágára alapozzuk. Az énekelgetés, dúdolás, a höcögtetés, az érintgetés a felnőtt, a gyermek érzelmeinek is pozitív irányultságát eredményezi. A zajkeltő eszközök, a hangszerek megismerését a napi tevékenység részeként értelmezzük. Az élő énekszót részesítjük előnyben. Énekelünk személyes kapcsolatban, játékhelyzetben, játékeszközt használva. Ismételgetéssel, mozdulatokkal erősítjük a zenei élményt. Házi készítésű hangszerekkel bővítjük a hangeszközöket. A gyermekek magas hangjához alkalmazkodva énekelünk. A zenei anyagokat gondosan választjuk meg, a gyermekek életkori sajátosságainak, egyéni állapotának, érzelmi hangulatának megfelelően.

Vers, mese

A vers, mese nagyhatással van a kisgyermek érzelmi-, értelmi (beszéd, gondolkodás, emlékezet, képzelet) és szociális fejlődésére. A mondóka, vers ritmusa, képes könyv nézegetése közbeni közelség, a mese tartalma az érzelmeken keresztül hat a gyermeki személyiségre.

Információkat, ismereteket nyújt, oly módon, amire szinte semmilyen egyéb helyzetben nincs

mód. A képeskönyveket tudatos megfontolással szerezzük be. A művészeti alkotás,

hagyományőrzés, mint minőség, és a kisgyermek számára érthető megközelítés a megfelelő

választás. Fontosnak tartjuk, hogy valamennyien megfelelő irodalmi anyaggal rendelkezzünk

(vers, mese, mondóka), melyből a gyermekek igénye, fejlettsége szerint válogathatunk, adott

szituációkhoz (rajzolás, gyurma, főzőcske, stb.) kapcsolódni tudunk. A gyermekek a népi

mondókák, versek, mesék mellett, azokat a történeteket is szeretik, amelyek róluk szólnak, a

mindennapi eseményeiket, élményeiket fogalmazzuk meg. Közös öröm, az én-tudat és a

gyermeki emlékezet fejlesztése együttesen érvényesül.

Alkotó tevékenység

Az alkotó tevékenység magába foglalja a gyurmázást, ragasztást, rajzolást, firkálást, tépést, ujjfestést, festést stb. A tevékenység maga az örömforrás, érzelmek feldolgozása, önkifejezés. A szolgáltatást nyújtó személy életkornak megfelelő, változatos eszközökkel, játszóhely biztosításával, állandó felügyelettel, technikai tanácsadással segítik a tevékenységet. Az alkotó tevékenység kibontakozása szempontjából alapvető tevékenységnek tekintjük a firka-korszakát, melynek feltételeit naponta megteremtjük. Gyurmázásra (só-liszt és főzött gyurma) is állandóan lehetőséget adunk. A gyermekek alkotókedvét dicsérettel, bátorítással, elismeréssel erősítjük. A firkákat, rajzokat, alkotásokat megbecsüljük, megőrizzük. A csoportszobát, öltözőt a gyermeki alkotásokkal és a szolgáltatást nyújtó személy által készített évszaknak megfelelő, ízléses dekorációkkal, képekkel, fotókkal, díszítjük, mellyel a kisgyermekek vizuális nevelését szolgáljuk.

Környezeti nevelés

A szűkebb és tágabb környezet, a család, a természet, az évszakok megismerését szolgálja. Játékos foglalkozásokat szervezünk a szobában, a kertben egyaránt.

Megfigyeljük a madarakat (téli madáretetés), növényeket (ültetés, locsolás, gondozás), a környéken látható háziállatokat (kutya, macska).

Példamutatással tanítjuk a gyermekeknek a szelektív hulladékgyűjtést, felhívjuk a figyelmüket a veszélyes hulladékokra és a vizek védelmére.

Ünnepek:

Húsvét, Karácsony:            készülődés az ünnepre, ünnepvárás, hangulatkeltés

Anyák napja:                      ajándék készítés a gyermekek bevonásával

Születésnapok:                   egyéni megemlékezés, apró ajándék, torta

Évzáró:                               közös program a szülőkkel.

Gyermekcsoportok szervezése

A családi bölcsődei gyermekcsoportok létszámát a 15/1998.(IV.30) NM rendelet szabályozza. A rendelet értelmében a csoportlétszám legfeljebb 8 fő, - az engedélyes létszám is ennyi, kivéve a Harangvirág Családi Bölcsődében ahol 5 fő- a nevelő munkát segítő személy támogatja. Ennél magasabb létszám szakmailag nem fogadható el.

 A csoportokat lehetőség szerint életkoronként szervezzük. A családi bölcsődei ellátás teljes időtartalma alatt igyekszünk biztosítani a személyi állandóságot, a „saját” gyermek rendszert. A gyermek a családi bölcsődei ellátás teljes ideje alatt lehetőleg ugyanabba a csoportba jár. A saját nevelő szoktatja be a bölcsődébe, végzi a nevelését, gondozását, figyelemmel kíséri fejlődését, számon tartja egyéni igényeit, problémáit, szokásait, rendszeresen vezeti a gyermek dokumentációit.

A napirend megszervezése:

Az életkornak megfelelő napi életritmus kialakítása az egészséges testi és szellemi fejlődés alapfeltétele, ezért a jól szervezett folyamatos napirendet kell kialakítani. A szolgáltatást nyújtó személy a gyermekek életkori sajátosságainak, az egyéni igényeinek figyelembe vételével tervezi és valósítja meg a napirendet. Arra törekszünk, hogy a családi nevelés és a családi bölcsődei nevelés összhangban legyen, harmonikusan egészítse ki egymást. A jól szervezett, rugalmas napirend segíti a gyermekek igényeinek, egyéni szükségleteinek kielégítését, a nyugodt gondozás feltételeit, a csoport nyugalmát. Erősíti a gyermekek biztonságérzetét, lehetőséget ad a folyamatos játékra, és biztosítja a várakozás nélküli ellátást. A napirend függ a csoport életkori összetételétől, a gyermekek szükségleteitől, az évszakok, az időjárás, a nyitvatartási időtől, az építészeti adottságoktól. Megvalósításának feltétele a jó munkaszervezés, a szolgáltatást nyújtó személy és a segítő személy összehangolt munkája. A csoport napirendjét egyeztetjük, összehangoljuk, szükség szerint módosítjuk, rugalmasan alkalmazzuk.

Igyekszünk úgy dolgozni, hogy minden gyermek esetében és minden tevékenységre vonatkozóan az egész nap során érvényesüljön a folyamatosság. A gyermekek napirendjéhez igazodik a felnőttek munkarendje. A csoport napirendjéről a szülőket tájékoztatjuk, kitűzzük a faliújságra.

A rendszeresség rendkívül fontos feladat abból a szempontból, hogy az állandóan ismétlődő dolgok a kicsi gyerekek biztonságérzetét növelik. A napirendet a következőképpen javasolt kialakítani, amely az évszakoknak és az időjárásnak megfelelően rugalmasan változhat:

  8:00-    8:30                          Folyamatos érkezés, szabadjáték

  8:30 -   9:00                          Reggeli

  9:00 -   9.45                          Játék a szobában, foglalkozás, kezdeményezés

  9:45 - 10:00                          Tízórai

10:00 - 11:45                          Játék a kertben

11:45 - 12:15                           Ebéd

12:15 - 15:00                          Alvás, fürdőszoba használat

15:00 - 15:30                          Uzsonna

15:30 – 16:00                         Játék, folyamatos hazaadás

Nevelői programtervezet:

A nevelői program összeállításában részt vett a hálózati koordinátor, akinek javaslata alapján az évszakokhoz, az időjáráshoz lett igazítva.

Tavasz:

Megismerjük az ébredő természetet, mi van a kertben, megismerjük a fák, virágok, állatok nevét, milyen állatot, növényt ismerünk, milyen tulajdonságaik vannak, hol élnek, milyen a hangjuk. Ismerkedünk a színekkel, formákkal.

Ének: Két szál pünkösdrózsa, Süss fel nap.

Vers-mondóka: Fecskeköszöntő, Naphívogató, Virághozó április.

Játék: Nyuszi ül a fűben, labdajátékok, ügyességi játékok.

Foglalkozás: rajz, festés, ajándékkészítés Húsvétra és Anyák napjára.

Nyár:

Sok időt töltünk a szabadban, ismerkedünk a nyári örömökkel, nyári virágokkal, gyümölcsökkel, zöldségekkel.

Ének: Csiga-biga told ki, Száraz tónak.

Vers-mondóka: Balaton parton, Vásárba hívogató, Iciri-piciri.

Játék: labdajátékok, vizes játékok, kishajó készítés, úsztatás.

Foglalkozás: szabadtéri rajzolás, színezés, gyurmázás, készülődés a nyaralásra. 

Ősz:

Megbeszéljük, mi történik ősszel, miért változnak az évszakok, miért lesz hűvös, miért hullanak le a fákról a levelek.

Ének: Esik az eső, Galagonya.

Vers-mondóka: Dióbél bácsi, A kevély kiskakas, A három nyúl.

Játék: körjátékok, ügyességi játékok.

Foglalkozások: az ősz színei, levélgyűjtés és –préselés, dió- és makkbaba készítés.

Tél:

Megbeszéljük, miért van hideg, mi a hóesés, mit jelent a Karácsony, az újév kezdete.

Ének: Hull a pelyhes, Kiskarácsony.

Vers-mondóka: Száncsengő, Suttog a fenyves, Téli erdő.

Játék: hóember építés, hógolyóformázás, társasjátékok.

Foglalkozások: apró ajándékok készítése Karácsonyra, díszek készítése karácsonyfára, farsangi álarckészítés, rajzolás, festés.

A gyermekek verbális, érzelmi és értelmi fejlesztése érdekében nap mint nap meséket olvasunk. A klasszikus mesék mellett, Benedek Elek mesegyűjteményein kívül több, más mesekönyvből is merítünk, mint pl. a Babaszemmel sorozat, Legszebb meséim kincsestára, 77 magyar népmese.

AZ ELLÁTÁS IGÉNYBEVÉTELÉNEK MÓDJA

A beiratkozás menete:

  • telefonos bejelentkezés / felvételi kérelem megküldése
  • személyes találkozó a gyermekkel együtt
  • 3 napnál nem régebbi orvosi igazolás, kötelező oltások orvosi igazolása
  • napirend és házirend, elfogadása
  • jogviszony jogosultsági dokumentum elfogadása, aláírása.

A családi BÖLCSŐDE egyéb, speciális szolgáltatásai:

A hálózat alapprogramjához tartozik az angol nyelv játékos megismertetése a gyermekekkel, versek, mondókák, dalocskák tanulásával, hiszen a gyermekek ismeretéhsége korlátlan eben az életkorban.

Speciális szolgáltatások életkor-specifikusak és csak kiegészítői lehetnek a napi életnek, kizárólag a délutáni időszakban. Önkéntesség alapján, a szülők igényeit figyelembe véve szerveződhetnek. Lényeges, hogy olyan tartalmúak legyenek, amelyek erősítik a családi bölcsőde nevelési céljainak elérését, jól illeszkedjenek a családi bölcsőde sajátos arculatához. Ezeknek a szolgáltatásoknak a programja bekerülhet az éves szakmai program tervébe. A program szervezője lehetőség szerint pedagógiai végzettséggel rendelkezzen.

A SZOLGÁLTATÁSRÓL SZÓLÓ TÁJÉKOZTATÁS HELYI MÓDJA:

A családi bölcsődék honlapon adnak felvilágosítást, melyben tájékoztatják az érdeklődőket a nyújtandó szolgáltatásokról, programokról, nevelési elvekről. A családi bölcsődékről készített fényképek vizuális információval szolgálnak a hely felszereltségéről, családias hangulatáról, ízlés és színvilágáról.

Szórólapok elhelyezése javasolt (rövid, de konkrét tájékoztatást adva) minden olyan intézményben, szolgáltató helyen ahol a célközönség elérheti.

A helyi újságban megjelentetett PR cikkben fényképes illusztrációval rövid anyagot jelentethet meg a szolgáltatás korrekt bemutatására.

A helyi televízió és rádió szintén megfelelő bemutatkozási lehetőséget teremthet.

AZ ELLÁTOTTAK ÉS A SZOLGÁLTATÁST VÉGZŐK JOGAINAK VÉDELME

Az ellátást igénybe vevőknek joga van: 

  • A szolgáltatásokat teljes körűen igénybe venni, egyéni bánásmódban részesülni.
  • Joga van minden fontos kérdésben a tájékoztatáshoz, adatai védelméhez, a nyilvántartásba, dokumentumokba való betekintéshez.
  • Az ellátást igénybe vevőt megilleti személyes adatainak védelme, valamint a magánéletével kapcsolatos titokvédelem.
  • A szolgáltatás fenntartója köteles biztosítani, hogy az ellátott adataihoz, a vezetett nyilvántartásokhoz illetéktelen személy ne jusson hozzá.
  • Az ellátást igénybe vevők, az ellátást nyújtó kötelezettségszegése és a szolgáltatás igénybevételével kapcsolatos problémák esetén panasszal élhetnek, melyet az Napraforgó Családi Bölcsőde Hálózat fenntartójához lehet szóban és írásban benyújtani.
  • Gyermekjogi képviselő neve, elérhetősége közzététele, tájékoztatás a vele kapcsolatos jogorvoslati lehetőségről.
  • Gyermekjogi képviselő:

http://www.obdk.irq.hu/gyermekjogi-kepviselok-elerhetosegei-2.html

A családi napközikben dolgozók számára biztosítandó:

  • Az egészséges és biztonságos munkavégzéshez szükséges törvényi előírásoknak megfelelő munkafeltételek.
  • A munkatársnak joga van véleménye kinyilvánítására, munkája elismerésére.
  • Megkapni a munkavégzéssel kapcsolatos megbecsülést.
  • Emberi méltóságukat és személyiségi jogaik tiszteletben tartása.
  • Segítséget szakmai tudásuk gyarapításához.

Elvárás a munkavállalók részére a felkészült és lelkiismeretes munkavégzés, a szülőkkel való jó kapcsolatra partneri együttműködésre törekvés, a gyermeki jogok érvényesülésének biztosítása, valamint az SZMSZ-ben, Házirendben megfogalmazott szakmai és adatvédelmi szabályok betartása.

A SZOLGÁLTASTÁST NYÚJTÓ FOLYAMATOS SZAKMAI

FELKÉSZÜLTSÉGÉNEK BIZTOSÍTÁSA

Kiemelkedően fontos a folyamatos, szakmai és egyéni fejlődés, a továbbképzéseken való részvétel, a szakmai folyóiratok megismerése. A hálózati koordinátor feladata, hogy rendelkezésre bocsásson minden olyan anyagot, amely a családi bölcsődék működését színvonalasabbá teszi, hozzá kell segítenie a szolgáltatást nyújtó személyeket új irányvonalak, nevelési elméletek, eszközök, fejlesztő játékok megismertetéséhez. A hálózati koordinátor évente kétszer, a hálózaton belül dolgozó szolgáltatást nyújtó személyeknek konferenciát –továbbképzést tart, amely elméleti és gyakorlati képzést is jelent. Valamint a törvény előírásainak megfelelően háromévente központilag szervezett szakmai továbbképzésen vesznek részt.

Lehetőséget kell biztosítania a felmerült problémák, javaslatok megvitatására, az új törvények rendeletek, szabályok megismertetésére. Minden alkalommal kiemelt hangsúlyt kell fordítania a környezeti és személyi higiénia magas szintű betartására, hiányosság esetén figyelmeztetni kell a szolgáltatást nyújtó személyt feladata pontosabb ellátásra.

A családi bölcsőde rendszeres látogatásával a hálózati koordinátornak lehetősége nyílik arra is, hogy a helyszínen, egyénre szabottan adjon tanácsot, ellenőrizze az egység munkáját, segítse tanácsaival, annak magas színvonalú működését.

Önképzéshez rendelkezésre áll napra kész online jogtár, internet elérés, melyet szabadon használhat mindennapos nevelő-gondozó munkájának magas színvonalon történő végzéséhez.

A hálózati koordinátor évente egyszer a fenntartó meghatalmazottjával, a fenntartó által meghatározott időpontban ellenőrzést végez.

Az ellenőrzés kiterjed :

  • az intézmény a törvényi és egyéb jogszabályi előírásokat betartva működik-e
  • működésük a Szakmai Program, Házirend és SZMSZ-ben foglaltak szerint valósul-e meg
  • dokumentációk , nyilvántartások vezetésére és a belső ellenőrzések megfelelőek-e.

A hálózati koordinátor folyamatos kapcsolatot tart a családi bölcsőde működtetésére vonatkozó külső szakértőkkel, tájékozódik az új törvényi változásokról, szakmai és egyéb az ellenőrzéssel, működtetéssel kapcsolatban kérdést tesz fel és tanácsot, segítségnyújtást fogad el magas színvonalú munkájának elősegítéséhez. A kapott információról haladéktalanul tájékoztatja a hálózaton belül működő szolgáltatást nyújtó személyeket.

LEGITIMÁCIÓ:

AZ ÁLTALÁNOS SZAKMAI PROGRAMOT A CSALÁDI BÖLCSŐDEI SZOLGÁLTATÁST NYÚJTÓ SZEMÉLYEK NEVÉBEN, PALLOS VIVIEN ZSANETT JÓVÁHAGYÓLAG, 2022. január 28.-ÁN ALÁÍRTA:

AZ ÁLTALÁNOS SZAKMAI PROGRAMOT A HÁLÓZATI KOORDINÁTOR JÓVÁHAGYÓLAG, 2022. január 28.  -ÁN ALÁÍRTA:

AZ ÁLTALÁNOS SZAKMAI PROGRAMOT A FENNTARTÓ JÓVÁHAGYÓLAG,

2022. január 28.-ÁN ALÁÍRTA: Határozat száma, kelte: KH/2022.01.28., 2022. 01. 28.

KIHÍRDETÉS ÉS HATÁLYBALÉPÉS IDŐPONTJA:  2022. január 28.

 

 

Weblap látogatottság számláló:

Mai: 3
Tegnapi: 66
Heti: 291
Havi: 2 932
Össz.: 274 991

Látogatottság növelés
Oldal: CSABŐ Szakmai program
ARANYLÓ NAPRAFORGÓ ALAPÍTVÁNY - © 2008 - 2024 - aranylonapraforgo.hupont.hu

A HuPont.hu ingyen honlap készítő az Ön számára is használható! A saját honlapok itt: Ingyen honlap!

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »