ARANYLÓ NAPRAFORGÓ ALAPÍTVÁNY

Alapítványunk legfontosabb célja óvodák, családi bölcsődék működtetése, kiemelt szintű nevelés, oktatás, az angol nyelv játékos megismertetése, valamint az anyák munkaerő piacon történő elhelyezkedése.

MÁK 

Budapesti és Pest Vármegyei Igazgatóság

 

 

                                                   Ügyiratszám: BPM-ÁHI/169-1/2024               

                                               Ügyintéző neve: Elesoné Bimbó Krisztina

Telefonszáma: 1/429-5394

Tárgy: 2024. évi támogatás megállapítása 

            

A Magyar Államkincstár Budapesti és Pest Vármegyei Igazgatóság (a továbbiakban: Igazgatóság), mint a szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi nem állami intézményfenntartókat megillető, a Magyarország 2024. évi központi költségvetéséről szóló 2023. évi LV. törvény (a továbbiakban: Kv.tv.) 44. §-a alapján a szolgáltatások működéséhez biztosított támogatás (a továbbiakban: támogatás) ügyében első fokon eljáró szerv, az Aranyló Napraforgó Alapítvány (1147 Budapest, Pósa Lajos utca 61., hivatalos elektronikus elérhetősége 18137460#cegkapu, adószáma: 18137460-1-42) gyermekjóléti és gyermekvédelmi nem állami intézményfenntartó (a továbbiakban: Fenntartó) tekintetében, az általa benyújtott 2024. évi támogatás megállapítása iránti kérelem tárgyában meghozza az alábbi 

HATÁROZATOT.

Az Igazgatóság a Fenntartó fenntartásában lévő szolgáltatók által ellátott gyermekjóléti alapellátási feladatokra tekintettel a Fenntartó 2024. évi támogatásra való jogosultságát

megállapítja.

A Fenntartó a támogatást 2024. január 1. - 2024. december 31. közötti időszakra számítottan – az általa fenntartott 

Telephely: Cseresznyéskert Családi Bölcsőde Cím: 3530 Miskolc, Meggyesalja utca 31.

Ágazati azonosító: S0298540

 

Telephely: Meggyeskert Családi Bölcsőde Cím: 3530 Miskolc, Meggyesalja utca 31.

Ágazati azonosító: S0298533

 

Napraforgó Családi Bölcsőde Hálózat Cím: 1147 Budapest, Pósa Lajos utca 61.

Ágazati azonosító: S0290879

 

Telephely: Napraforgó Családi Bölcsőde Hálózat Harangvirág Családi Bölcsőde Cím: 1149 Budapest, Pósa Lajos utca 61.

Ágazati azonosító: S0297367

 

Telephely: Napraforgó Családi Bölcsőde Hálózat Margaréta Családi Bölcsőde Cím: 1149 Budapest, Pósa Lajos utca 61.

Ágazati azonosító: S0297350

 

 

1138 Budapest, Váci út 188. Postacím: 1389 Budapest, Pf.: 105.

Hivatali Kapu: MAKPER – KRID szám: 434024334

Honlap: allamkincstar.gov.hu

szolgáltatókra vonatkozóan a 2023. november 13. napján benyújtott igénybejelentésben szereplő adatai alapján megállapított jogcímek és összegek figyelembevételével – a következők szerint veheti igénybe.

A támogatás jogcíme*

Kv.tv. 2. és 8. melléklet jogcím száma*

Éves átlagos tervezett ellátotti létszám /

férőhelyszám / szolgálat

/ számított férőhely / feladategység /

finanszírozott dolgozói létszám / engedélyesek

darabszáma / pedagógus

létszám

Támogatás éves összege**

(Ft)

1.

2.

3.

4.

Családi bölcsőde - önálló feladatellátás

2. m./I./1.3.2.12.1.

12,0000

20.712.000

Összesen

 

 

20.712.000

*        A Kv.tv. 2. m./I./1.3.3.1.1. és 2. m./I./1.3.3.1.2. jogcím kivételével

**     A Kv.tv. 2. és 8. mellékletében meghatározottak szerint

 

A Fenntartó a Kv.tv. 8. melléklet II. rész 5.2. pontja szerinti szociális ágazati összevont pótlék támogatást 2024. január 1. - 2024. december 31. közötti időszakra számítottan – az általa fenntartott szolgáltatókra vonatkozóan a 2023. november 13. napján benyújtott igénybejelentésben szereplő adatai alapján megállapított összegek figyelembevételével – a következők szerint veheti igénybe.

2024. január 1. és 2024. december 31. közötti foglalkoztatásra tekintettel

 

 

 

 

Fizetési osztályok (Ft)

 

 

 

 

Figyelembe vehető jogviszonyban töltött idő (év)

A

B

C

D

E

F

G

H

I

J

Összesen

0-1 év között

0

0

0

705.120

0

0

0

0

0

0

705.120

1-2 év között

0

0

0

352.560

0

0

0

0

0

0

352.560

2-3 év között

0

0

0

352.560

0

0

0

0

0

0

352.560

6-7 év között

0

0

0

366.120

0

0

0

0

0

0

366.120

Összesen

0

0

0

1.776.360

0

0

0

0

0

0

1.776.360

Az Igazgatóság a támogatást jelen határozat alapján havonta – a Fenntartót időarányosan megillető összeget – a tárgyhó 10-éig, januárban 20-áig folyósítja a Fenntartó Erste Bank Hungary Zrt. megnevezésű pénzforgalmi szolgáltatónál vezetett 11600006-0000000043267204 számú számlájára. 

Jelen határozatot az Igazgatóság azonnal végrehajthatónak nyilvánítja.

Az eljárás során költség nem kerül megállapításra. 

E határozat ellen a közlésétől számított 15 napon belül az Igazgatósághoz benyújtandó, a Magyar Államkincstárhoz (a továbbiakban: Kincstár) címzett fellebbezésnek van helye. A fellebbezést az elsőfokú hatósági eljárás összes dokumentumával együtt - a fellebbezési határidő leteltét követően - az Igazgatóság terjeszti fel a másodfokú hatósághoz, kivéve, ha a határozatot a fellebbezésben foglaltaknak megfelelően módosítja, visszavonja, kijavítja vagy kiegészíti, valamint ha a Fenntartó a fellebbezést a felterjesztést megelőzően visszavonja.

Fellebbezni csak a megtámadott döntésre vonatkozóan, tartalmilag azzal összefüggő okból, illetve csak a döntésből közvetlenül adódó jog- vagy érdeksérelemre hivatkozva lehet. A fellebbezést indokolni kell. A fellebbezésben csak olyan új tényre lehet hivatkozni, amelyről az elsőfokú eljárásban a Fenntartónak nem volt tudomása, vagy arra önhibáján kívül eső ok miatt nem hivatkozott.

Az elektronikus hitelesítéssel ellátott fellebbezés csak elektronikus úton, a Kincstár

MAKPER Hivatali Kapuján (KRID: 434024334) keresztül nyújtható be ahttps://szuf.magyarorszag.huweboldalon elérhető Személyre Szabott Ügyintézési Felületen (a KÖZIGAZGATÁS, JOG / Kérelem benyújtása menüpontban) megtalálható „HKÉR - Az egyházi, nemzetiségi önkormányzati és nem állami humánszolgáltatást nyújtó fenntartók támogatásával kapcsolatos keresetlevelek, fellebbezések, fizetési kedvezmény iránti kérelmek, beadványok” elnevezésű űrlap igénybevételével.

Amennyiben a Fenntartó jogi képviselővel jár el, a fellebbezés szintén csak elektronikus úton nyújtható be, a fenti módon. 

A támogatás megállapítására irányuló közigazgatási hatósági eljárás illetékmentes.

INDOKOLÁS

A személyes gondoskodást nyújtó szociális és gyermekjóléti, gyermekvédelmi intézmények nem állami fenntartóit támogatás illeti meg a Kv.tv. 44. § (1) bekezdés a)-d) pontjai, valamint (6) bekezdése alapján.

A Fenntartó az igénylés feltételeinek eleget tett, az adott szolgáltatás tekintetében a szolgáltatói nyilvántartásba be van jegyezve és az igénylés megfelel a Kv.tv.-ben, az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvényben (a továbbiakban: Áht.), valamint az egyházi és nem állami fenntartású szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi szolgáltatók, intézmények és hálózatok állami támogatásáról szóló 489/2013. (XII. 18.) Korm. rendeletben (a továbbiakban: Átr) meghatározott egyéb feltételeknek. 

A Fenntartó támogatás iránti kérelmét az Átr. 6. § (1) bekezdése alapján benyújtotta az Igazgatósághoz. 

Az Igazgatóság a Fenntartó támogatásra való jogosultságát az igénybejelentésen benyújtott adatok alapján, a rendelkező részben felsorolt jogcímeken és összegben állapította meg.

Az Átr. 3. § (3) bekezdésében foglaltak alapján a Fenntartó támogatást olyan engedélyes, illetve szolgáltatás után igényelhet, amely a tárgyévben véglegessé vált döntéssel be van jegyezve a szolgáltatói nyilvántartásba, és – a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szoctv.) 58/A. § (2b) bekezdésében, továbbá a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (a továbbiakban: Gyvt.) 145. § (2b) bekezdésében meghatározott kivételekkel – a tárgyévben befogadást nyert, és megfelel a jogosultság jogszabályban meghatározott egyéb feltételeinek.

Az Áht. 50. § (1) bekezdése szerint költségvetési támogatás abban az esetben biztosítható, ha a támogatási igény benyújtója megfelel a rendezett munkaügyi kapcsolatok követelményeinek,  és átlátható szervezetnek minősül. 

A Fenntartó e feltételeknek való megfeleléséről szóló nyilatkozatát az igénylő adatlaphoz csatolta. Amennyiben az Igazgatóság tudomására jut, hogy a Fenntartó nyilatkozata ellenére nem felel meg az Áht. 50. § (1) bekezdésében meghatározott valamely feltételnek, akkor a már folyósított tárgyévi támogatás visszafizetésére kötelezi a Fenntartót.

Az Átr. 7. §-a alapján a támogatás iránti kérelemben megjelölt feladatmutató legfeljebb 10 százalékkal haladhatja meg az igénylést megelőző tizenkét hónapban ténylegesen nyújtott ellátás adataiból éves szintre számított feladatmutatót. Az Átr. 7. § (2) bekezdése szerint ezt a korlátozást nem kell alkalmazni a hajléktalan személyek ellátása esetén, valamint a szolgáltatói nyilvántartásba újonnan bejegyzett engedélyesre és az engedélyeshez újonnan bejegyzett szolgáltatásra abban a hónapban, amelytől kezdődően az engedélyes a szolgáltatást nyújthatja, valamint az azt követő tizenegy hónapban.

Az Átr. 8. § (2) bekezdésében foglaltak alapján az adatváltozást a Fenntartónak a változást követő tizenöt napon belül az Igazgatósághoz be kell jelenteni. Ha a bejelentés az Átr. 8. § (1) bekezdése szerinti adatokat is érinti, azokat a bejelentés során hitelt érdemlően igazolni kell.

Az Átr. 11. §-a alapján a Fenntartó a támogatási igény évközi változását pótigény vagy lemondás benyújtásával érvényesítheti. Pótigény vagy lemondás – ha jogszabály másként nem rendelkezik – naptári negyedévenként egyszer nyújtható be. A Fenntartó pótigényt és lemondást legfeljebb tárgyév november 10-éig nyújthat be.

Az Átr. 12. § (1) bekezdése alapján a pótigényben megjelölt feladatmutató akkor haladhatja meg a jogcímre az igényléskor megállapított támogatás, illetve – ha az alacsonyabb – a pótigény elbírálásakor hatályos támogatás alapjául szolgáló feladatmutató 110 százalékát, ha a Fenntartónak új engedélyest vagy új szolgáltatást jegyeztek be a szolgáltatói nyilvántartásba, vagy az engedélyes a Fenntartó fenntartásába került, vagy az engedélyes támogatásra jogosító bejegyzett férőhelyszáma, az ellátható személyek támogatásra jogosító bejegyzett száma, a támogató szolgáltatás és a közösségi alapellátások támogatásra jogosító feladatmutatója, illetve a nem hálózat keretében működő helyettes szülőnél elhelyezhető gyermekek támogatásra jogosító bejegyzett száma emelkedett, vagy a tárgyév eltelt időszakában ténylegesen nyújtott ellátás adataiból éves szintre számított feladatmutató legalább 10 százalékkal magasabb a megállapított támogatás alapjául szolgáló feladatmutatónál. Az Átr. 12. § (2) bekezdése alapján az (1) bekezdés c) pontjában foglalt korlátozást nem kell alkalmazni hajléktalan személyek ellátása esetén, illetve a szolgáltatói nyilvántartásba újonnan bejegyzett engedélyesre és az engedélyeshez újonnan bejegyzett szolgáltatásra abban a hónapban, amelytől kezdődően az engedélyes a szolgáltatást nyújthatja, valamint az azt követő tizenegy hónapban.

Az Átr. 12. § (1) bekezdésében szereplő esetekben attól függetlenül is nyújthat be pótigényt a Fenntartó, ha adott naptári negyedévben már nyújtott be pótigényt, vagy lemondást. Az Átr. 12. § (4) bekezdése alapján, ugyanezen paragrafus (1) bekezdésének a) és b) pontja szerinti esetben a soron kívüli pótigényt a bejegyzésről illetve adatmódosításról szóló döntés véglegessé válását követő tizenöt napon belül lehet benyújtani. A határidő elmulasztása esetén a pótigény az Átr. 11. § (3) bekezdésében foglaltak szerint nyújtható be.

Az Átr. 13. §-a alapján a Fenntartó a tárgyév áprilisában, júliusában és októberében (a továbbiakban együtt: felülvizsgálati hónap) köteles megvizsgálni, hogy a felülvizsgálati hónapot megelőző tizenkét hónapban ténylegesen nyújtott ellátás adataiból éves szintre számított feladatmutató eléri-e a megállapított támogatás alapjául szolgáló feladatmutató 90 százalékát. 

Amennyiben a feladatmutató nem éri el a jogcímre megállapított támogatás alapjául szolgáló feladatmutató 90 százalékát az Átr. 13. § (2) bekezdés c) pontja, valamint ugyanezen paragrafus (4) bekezdése alapján a felülvizsgálati hónap tízedik napjáig a Fenntartó köteles a többlettámogatásról lemondani. Nem kell lemondást benyújtani

a)     hajléktalan személyek ellátása esetén, 

b)     a szolgáltatói nyilvántartásba újonnan bejegyzett engedélyesre és az engedélyeshez újonnan bejegyzett szolgáltatásra abban a hónapban, amelytől kezdődően az engedélyes a szolgáltatást nyújthatja, valamint az azt követő tizenegy hónapban.

Az Átr. 13. § (2) bekezdés a) és b) pontja szerinti lemondást a Fenntartónak legkésőbb a szolgáltatói nyilvántartásból való törlés, illetve az adatmódosítás végrehajthatóvá válásától számított tíz napon belül kell benyújtania, ha valamely engedélyesét vagy az engedélyese által nyújtott szolgáltatást törölték a szolgáltatói nyilvántartásból, vagy az engedélyest más fenntartó fenntartásába adta, valamint ha az engedélyes támogatásra jogosító bejegyzett férőhelyszáma, az ellátható személyek támogatásra jogosító bejegyzett száma, a támogató szolgáltatás és a közösségi alapellátások támogatásra jogosító feladatmutatója, illetve a nem hálózat keretében működő helyettes szülőnél elhelyezhető gyermekek támogatásra jogosító bejegyzett száma a megállapított támogatás alapjául szolgáló feladatmutató alá csökken. Nem kell az Átr. 13. § (2) bekezdés a) és b) pontja alapján lemondást benyújtani, ha a lemondási kötelezettséget megalapozó feltétel a tárgyév október 31-ét követően következik be.

Az Átr. 13. § (5) bekezdése alapján, ha az Igazgatóság észleli, hogy a Fenntartó lemondási kötelezettségének határidőben nem tett eleget, a lemondás benyújtásáig hivatalból felfüggeszti a támogatás folyósítását, és a Fenntartót felszólítja a lemondási kötelezettség teljesítésére.

A Kv.tv. 44. § (3) bekezdése alapján a Fenntartó köteles a megállapított támogatás teljes összegét a folyósítást követő 15 napon belül átadni annak a szolgáltatónak, amelyre tekintettel a támogatás megállapítására sor került.

Az Átr. 14. § (2) bekezdésében foglaltak alapján a támogatást az Igazgatóság havi ütemezésben, a tárgyhó 10-éig, januárban 20-áig a kérelemben megjelölt, a Fenntartó nevére szóló magyarországi vagy az Európai Gazdasági Térségről szóló megállapodásban részes más államban székhellyel rendelkező pénzforgalmi szolgáltatónál vezetett fizetési számlára folyósítja. 

Az Átr. 16. § (1) bekezdésében foglaltak alapján a Fenntartó a támogatás felhasználását, nem önállóan gazdálkodó szolgáltatók esetén a Fenntartó és az egyes szolgáltatók gazdálkodását, továbbá a szolgáltató a támogatás és a térítési díj felhasználását, a számviteli rendjében, feladatonkénti bontásban, elkülönítetten köteles kezelni.

Az Átr. 17. §-a alapján a Fenntartó köteles 2025. január 31. napjáig, illetve megszűnt fenntartó a fenntartóváltozásának vagy a szolgáltatói nyilvántartásból való törlés időpontját, illetve a támogatásra való jogosultság más okból történő megszűnését követő tizenöt napon belül a tárgyévben igénybevett támogatásról a szolgáltató beszámolója és dokumentációja segítségével, a teljesített feladatmutatók alapján – az Átr. 3. § (1) bekezdése szerinti elektronikus űrlapon – elszámolni. 

 

Ha eljárás indul a Fenntartó jogutód nélküli megszűnése iránt, az elszámolást az eljárás megindítását követő tizenöt napon belül be kell nyújtani. 

Ha az új fenntartó a korábbi fenntartó jogutódlással történő megszűnése révén jött létre, évközi elszámolást nem kell benyújtani. 

Az Átr. 18. § (1) bekezdése alapján a Fenntartó a határidőben benyújtott elszámolásában többlettámogatást igényelhet, ha a támogatásra a tárgyévben jogosult volt. A Fenntartó olyan jogcím vagy engedélyes után is igényelhet többlettámogatást, amely után támogatást a tárgyévben nem igényelt. 

Többlettámogatás igénylésekor figyelembe kell venni a Kv.tv. 8. melléklet II. rész 1.1. pontját mely szerint a 8. melléklet szerinti támogatások 2025. január 31-ig használhatóak fel, valamint 1.12. pontját, mely szerint a 2. melléklet I. rész 1.3.2.3.1. Szociális étkeztetés - önálló feladatellátás jogcím, 1.3.2.4.1. Szociális segítés jogcím, 1.3.2.4.2. Személyi gondozás - önálló feladatellátás jogcím, 1.3.2.5. Falugondnoki vagy tanyagondnoki szolgáltatás összesen jogcím, 1.3.2.6.1. Időskorúak nappali intézményi ellátása - önálló feladatellátás jogcím, 1.3.2.6.3. Foglalkoztatási támogatásban részesülő időskorúak nappali intézményben ellátottak - önálló feladatellátás jogcím, 1.3.2.7.1.1. Fogyatékos személyek nappali intézményi ellátása - autista diagnózissal nem rendelkező ellátottak - önálló feladatellátás jogcím, 1.3.2.7.1.2. Fogyatékos személyek nappali intézményi ellátása - autista diagnózisú ellátottak - önálló feladatellátás jogcím, 1.3.2.7.3.1. Foglalkoztatási támogatásban részesülő fogyatékos nappali intézményben ellátottak - autista diagnózissal nem rendelkező ellátottak -önálló feladatellátás jogcím, 1.3.2.7.3.2. Foglalkoztatási támogatásban részesülő fogyatékos nappali intézményben ellátottak - autista diagnózisú ellátottak -önálló feladatellátás jogcím, 1.3.2.8.1. Demens személyek nappali intézményi ellátása - önálló feladatellátás jogcím, 1.3.2.8.3. Foglalkoztatási támogatásban részesülő demens nappali intézményben ellátottak - önálló feladatellátás jogcím,

1.3.2.9.1. Pszichiátriai betegek nappali intézményi ellátása - önálló feladatellátás jogcím, 1.3.2.9.3. Foglalkoztatási támogatásban részesülő, nappali intézményben ellátott pszichiátriai betegek - önálló feladatellátás jogcím, 1.3.2.10.1. Szenvedélybetegek nappali intézményi ellátása - önálló feladatellátás jogcím, 1.3.2.10.3. Foglalkoztatási támogatásban részesülő, nappali intézményben ellátott szenvedélybetegek - önálló feladatellátás jogcím, 1.3.2.11.1. Hajléktalanok nappali intézményi ellátása - önálló feladatellátás jogcím, 1.3.2.11.3. Hajléktalanok nappali intézményi ellátása - a szociálpolitikáért felelős miniszter által kijelölt intézmény jogcím, 1.3.2.12.1 Családi bölcsőde - önálló feladatellátás jogcím, 1.3.2.12.3 Gyvt.

145. § (2c) bekezdés b) pontja alapján befogadást nyert napközbeni gyermekfelügyelet jogcím,

1.3.2.13.1.      Hajléktalanok      átmeneti    szállása                                   -                  önálló                         feladatellátás       jogcím,

1.3.2.13.2. Hajléktalanok átmeneti szállása időszakos férőhely - önálló feladatellátás jogcím,

1.3.2.13.3.     Hajléktalanok     éjjeli                       menedékhelye        -               önálló                        feladatellátás    jogcím,

1.3.2.13.4. Hajléktalanok éjjeli menedékhelye időszakos férőhely - önálló feladatellátás jogcím, 1.3.2.13.9. Kizárólag lakhatási szolgáltatás jogcím, 1.3.2.14. Támogató szolgáltatás jogcím, 1.3.2.15. Közösségi ellátások jogcím, 1.3.3.1. Bölcsődei bértámogatás jogcím, 1.4.1.1. Intézményi gyermekétkeztetés - bértámogatás jogcím, valamint a bölcsődei, mini bölcsődei ellátás tekintetében az 1.2.3. Kiegészítő támogatás a pedagógusok és a pedagógusok szakképzettséggel rendelkező segítők minősítéséből adódó többletkiadásokhoz jogcím szerinti támogatást a nem állami szociális fenntartók az általuk fenntartott intézményben foglalkoztatott munkatársak béréhez, valamint az ehhez kapcsolódó szociális hozzájárulási adójához, és az intézmény működésével összefüggő egyéb kiadásaikhoz használhatják fel. Ezen támogatások - a Kv.tv. 2. melléklet II. rész 1.1. pontjától eltérően - 2025. január 31-éig használhatóak fel. 

Továbbá figyelembe kell venni a Kv.tv. 8. melléklet II. rész 5.6. pontját is, mely alapján a szociális ágazati összevont pótlék és egészségügyi kiegészítő pótlék támogatás kizárólag a 2024. évvel összefüggésben felmerült, a szociális ágazati összevont pótlékra, egészségügyi kiegészítő pótlékra kifizetett, továbbá annak ténylegesen megfizetett közterheire használható fel.

Az Átr. 18. § (2) bekezdése alapján amennyiben a Fenntartó az elszámolást határidőben nem nyújtja be, vagy a hiánypótlási felhívásban foglaltaknak határidőben nem tesz eleget, vagy az elszámolás hibás benyújtása esetén határidőben nem tesz nyilatkozatot, és a hiánypótlás, illetve a nyilatkozat hiányában a rendelkezésre álló adatok alapján az elszámolásról nem lehet dönteni, az Igazgatóság a támogatás folyósítását hivatalból – a kötelezettség teljesítéséig, illetve az elszámolási kötelezettséggel érintett időszakban igénybe vett támogatásnak az Átr. 23. § (4) bekezdése alapján történő visszafizetésre kötelező határozat véglegessé válásáig – felfüggeszti és írásban felhívja a Fenntartót, hogy kötelezettségének a felhívás közlését követő nyolc napon belül tegyen eleget. Az Átr. 23. § (4) bekezdése alapján amennyiben a Fenntartó az Igazgatóság felhívása ellenére, az abban foglalt határidőben nem tesz eleget kötelezettségének köteles a 2024. évi támogatást az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Ávr.) 98. §-ában meghatározott ügyleti kamattal növelt összegben visszafizetni.

Az Átr. 19. § (1) bekezdése alapján a támogatás igénylésének jogszerűségét és elszámolásának szabályszerűségét az igazgatóságok ellenőrzik. Az ellenőrzés kiterjed a támogatásra való jogosultsághoz előírt jogszabályi feltételek teljesítésének, az igénylés alapját jelentő feladatmutatók           teljesítésének és             megalapozottságának,            valamint             a          felhasználás jogszerűségének a vizsgálatára.

Az Átr. 19. § (3)-(5) bekezdései alapján minden Fenntartót kétévente legalább egyszer ellenőrizni kell. Az ellenőrzést elrendelő igazgatóság soron kívüli ellenőrzés lefolytatását is elrendelheti. Évközi elszámolás esetén az ellenőrzést az elszámolás megérkezésétől, illetve – ha az Igazgatóság a Fenntartót hiánypótlásra vagy nyilatkozattételre hívja fel – a hiánypótlási, nyilatkozattételi határidő leteltétől számított harminc napon belül kell lefolytatni. Az ellenőrzést a Fenntartó engedélyesénél, illetve szükség szerint a Fenntartó székhelyén kell lefolytatni. Az engedélyesnél az ellenőrzést az engedélyes címe szerint illetékes igazgatóság folytatja le. Az Átr. 20. § (1) bekezdésében foglaltak alapján, ha a Fenntartó, a szolgáltató, vagy az engedélyes az ellenőrzést akadályozza, az Igazgatóság a támogatás folyósítását hivatalból felfüggeszti, és – ha az akadályoztatás tizenöt napon belül nem szűnik meg – a rendelkezésre álló adatok alapján dönt. Az Igazgatóság az ellenőrzés akadályozása miatt a támogatás folyósítását az akadályozás megszűnéséig, illetve ha az Igazgatóság az akadályoztatás miatt a rendelkezésre álló adatok alapján dönt, a döntés véglegessé válásáig felfüggeszti.

Az ellenőrzés során az igazgatóságok az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény (a továbbiakban: Ákr.) 98-102. §-aiban foglaltak szerint járnak el.

Az Átr. 22. § (1) bekezdése alapján a Fenntartónak az ellenőrzés során többlettámogatás is megállapítható, ha a támogatásra a tárgyévben jogosult volt, és az ellenőrzést nem akadályozta. Többlettámogatás olyan jogcím vagy engedélyes után is megállapítható, amely után a Fenntartó a tárgyévben nem igényelt támogatást.

Az Átr. 23. § (3) bekezdése alapján a támogatás jogosulatlan igénybevétele esetén, vagy ha a Fenntartó a támogatást vagy annak egy részét nem az alapfeladatai ellátására vagy működési, fenntartási kiadásra fordította, az Ávr.-ben meghatározottak szerint, az ott meghatározott ügyleti kamattal növelt összegben köteles azt visszafizetni.

Az Átr. 24. § (3)-(5) bekezdéseiben foglaltak alapján, ha a Fenntartó visszafizetési és kamatfizetési kötelezettségének határidőben nem tesz eleget, a tartozását a késedelmi kamattal együtt a fizetési határidő lejártát követően az Igazgatóság a folyósítandó támogatásból levonja. Ha a Fenntartó tartozása a folyósítandó támogatásból nem vonható le, vagy a Fenntartó az Átr. 15. § (3) bekezdése szerinti visszafizetési kötelezettségének határidőben nem tesz eleget, az Igazgatóság felhatalmazáson alapuló beszedési megbízást nyújt be a Fenntartó fizetési számláira. A beszedési megbízás érvényesítése után fennmaradó tartozás végrehajtásának foganatosítása érdekében az Igazgatóság megkeresi az állami adóhatóságot.

Az Áht. 53/A. § (2) bekezdése alapján a költségvetési támogatások jogosulatlan igénybevétele, jogszabálysértő vagy nem rendeltetésszerű felhasználása, továbbá a költségvetési támogatás visszavonása, a támogatási szerződéstől történő elállás vagy annak felmondása esetén a kedvezményezett a jogosulatlanul igénybe vett költségvetési támogatás összegét az Ávr.-ben meghatározott ügyleti kamattal, késedelem esetén késedelmi kamattal növelt mértékben köteles visszafizetni. 

Az Ávr. 98. §-a alapján az ügyleti kamat mértéke a jegybanki alapkamat kétszerese, a késedelmi kamat mértéke a késedelemmel érintett naptári félév első napján érvényes jegybanki alapkamat. Az ügyleti kamat számításakor a visszaköveteléssel, a késedelmi kamat számításakor a késedelemmel érintett naptári félév első napján érvényes jegybanki alapkamat irányadó az adott naptári félév teljes idejére. Az ügyleti kamat számításának kezdő időpontja a költségvetési támogatás folyósításának napja, utolsó napja a visszafizetési kötelezettség teljesítésének napja. Ha a költségvetési támogatás folyósítására részletekben került sor, a jogosulatlan igénybevétel kezdő időpontja a visszafizetési kötelezettség összegével megegyező támogatási részlet folyósításának napja azzal, hogy a számítást az utolsó részlet folyósításának napjától kezdődően visszafelé kell elvégezni. A késedelmi kamat számításának kezdő időpontja a kötelezett késedelembe esésének napja, utolsó napja a visszafizetési kötelezettség teljesítésének napja.

Az Átr. 25. §-a szerint fizetési kötelezettséget megállapító határozat esetén a Fenntartó az Igazgatósághoz fizetési kedvezmény iránti kérelmet a teljesítési határidő lejárta előtt nyújthat be. Az Igazgatósághoz benyújtott fizetési kedvezmény iránti kérelemben elő kell adni azokat a tényeket, körülményeket, amelyek valószínűsítik, hogy a Fenntartón kívül álló ok lehetetlenné teszi a határidőre történő teljesítést, a határidőre történő teljesítés a Fenntartó számára aránytalan nehézséget jelentene, vagy veszélyeztetné az ellátás biztonságát. Az Igazgatóság fizetési kedvezményt úgy engedélyezhet, hogy a visszafizetés és a kamatfizetés legfeljebb az eredeti határidőt követő tizenkét hónapon belül megtörténjen. Ha az Igazgatóság fizetési kedvezményt engedélyezett, annak időtartamára a tartozás után késedelmi kamatot nem kell fizetni. Az Igazgatóság által a fizetési kedvezményben engedélyezett havi összeg a Fenntartó kérelmére a folyósítandó támogatásból is levonható. Ha a Fenntartó az Igazgatóság által engedélyezett fizetési kedvezményben meghatározott feltételeknek nem tesz eleget, a fennmaradó tartozást - a visszafizetendő összeg után az eredeti esedékességtől felszámított késedelmi kamattal növelt összegben – az Átr. 24. § (3)-(5) bekezdéseiben foglaltak szerint kell végrehajtani.

A Kincstárnak, és ezen belül az igazgatóságoknak a fizetési kedvezmény (részletfizetés, illetve fizetési halasztás) engedélyezésén kívül más méltányossági jogköre nincs.

Az Átr. 26. § (1) bekezdésében foglaltak alapján fenntartóváltozás esetén az engedélyest átvevő fenntartót is kötelezni kell az átadott engedélyes után visszafizetendő támogatás és fizetendő kamat megfizetésére, ha az engedélyest átadó fenntartót megillető, pénzforgalmi szolgáltatónál kezelt pénzösszegre vezetett végrehajtás részben vagy egészben eredménytelen volt.

Az Átr. 26. § (2) bekezdésében foglaltak alapján az Igazgatóság a fenntartóváltozást megelőzően az engedélyest átvevő fenntartó kérelmére – az engedélyest átadó fenntartó egyidejű értesítése mellett – tájékoztatást nyújt az engedélyest átadó fenntartó által az engedélyes után visszafizetendő támogatás és fizetendő kamat összegéről.

Az Áht. 51. § (2) bekezdése alapján a nem állami intézményfenntartót, valamint az általa fenntartott intézményt terhelő köztartozás összegét – az Ávr.-ben meghatározott kivétellel és módon – az állami adóhatóság adatszolgáltatása alapján a Kincstár visszatartja, és az állami adóhatóság megfelelő bevételi számláján jóváírja.

Az Áht. 51. § (3) bekezdése alapján az Áht. 51. § (2) bekezdését a nem állami intézmény fenntartója és az általa fenntartott intézmény köztartozására is alkalmazni kell.

Az Ávr. 90. § (1) bekezdése szerint a visszatartott költségvetési támogatásnak megfelelő összegű köztartozás az átutalással megfizetettnek minősül.

Az Ávr. 90. § (2) bekezdése szerint, ha az Áht. 51. § (3) bekezdése szerinti nem állami intézmény fenntartójának vagy az általa fenntartott intézménynek az állami adó- és vámhatóság adatszolgáltatása alapján köztartozása van, és a fenntartó előzetesen benyújtott kérelme alapján a fejezetet irányító szerv vezetője a Kincstárnak - legkésőbb a költségvetési támogatás fenntartó részére történő folyósításának jogszabályban meghatározott határidejének leteltét megelőző ötödik napig - úgy nyilatkozik, hogy a köztartozás levonása a nem állami intézmény fenntartója vagy az általa fenntartott intézmény közfeladatai ellátását súlyosan veszélyeztetné, a költségvetési támogatást a Kincstár a köztartozás levonása nélkül utalja át a kedvezményezettnek. A köztartozással terhelt nem állami intézmény fenntartókról a Kincstár a költségvetési támogatás folyósítását követő öt napon belül értesíti a fejezetet irányító szerv vezetőjét.

Az Igazgatóság jelen határozatát az Ákr. 84. §-a alapján nyilvánította azonnal végrehajthatónak, mivel az a közérdek védelme miatt szükséges, tekintettel arra, hogy a Fenntartó személyes gondoskodást nyújt és a támogatás késedelmes folyósítása veszélyeztethetné az ellátás teljesítését. 

Az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvény (a továbbiakban: Eüsztv.) 9. § (1), valamint 2. § (1) bekezdése értelmében a nem állami szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi tevékenységhez kapcsolódó 2024. évi támogatások igénylésére, elszámolására, folyósítására és ellenőrzésére irányuló közigazgatási eljárásokban a Fenntartó, mint gazdálkodó szervezet, elektronikus ügyintézésre kötelezett.

A normatív állami hozzájárulások és támogatások megállapítására irányuló közigazgatási hatósági eljárás az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény 28. § (1) bekezdése és 2. melléklet XIII. pont 14. alpontja alapján illetékmentes. Az eljárás során költség nem merült fel.

Az Igazgatóság hatáskörét a Gyvt. 145. § (5) bekezdése alapozza meg, míg illetékessége az Átr. 2. § (1) bekezdésén, valamint a Magyar Államkincstárról szóló 310/2017. (X. 31.) Korm. rendelet 7. § (1)-(2) bekezdésein és 1. mellékletén alapul.

Ezen határozat a fentiekben hivatkozott jogszabályhelyeken, valamint az Ákr. 80-81., 84. §-ain alapul. A jogorvoslati lehetőséget az Ákr. 112. §-a, 116-119. §-a, valamint a Gyvt. 145. § (9) bekezdése biztosítja. A jogorvoslat elektronikus előterjesztésére vonatkozó tájékoztatás az Eüsztv. 3. § (1) bekezdésén, 9. § (1) bekezdésén, illetve az elektronikus ügyintézés részletszabályairól szóló 451/2016. (XII. 19.) Korm. rendelet 3. § (1) bekezdésén alapul.

Kiadmányozva: Budapesten a digitális aláírás szerinti időpontban. 

 

Miszlai József igazgató nevében és megbízásából:

 

 

            Turai Sándor  irodavezető

                          

 

A határozatot kapják:

  1. Aranyló Napraforgó Alapítvány (elektronikus úton)
  2. Magyar Államkincstár Budapesti és Pest Vármegyei Igazgatóság Államháztartási Iroda Véglegessé válását követően elektronikus levélben:
  3. Budapest Főváros Kormányhivatala Gyámügyi és Igazságügyi Főosztály
  4. Borsod-Abaúj-Zemplén Vármegyei Kormányhivatal Hatósági Főosztály

 

Weblap látogatottság számláló:

Mai: 72
Tegnapi: 77
Heti: 450
Havi: 262
Össz.: 278 972

Látogatottság növelés
Oldal: CSABŐK 2024. állami támogatás
ARANYLÓ NAPRAFORGÓ ALAPÍTVÁNY - © 2008 - 2024 - aranylonapraforgo.hupont.hu

A HuPont.hu ingyen honlap készítő az Ön számára is használható! A saját honlapok itt: Ingyen honlap!

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »